اگر کنفرانس اخیر AMD و رونمایی از کارتهای گرافیک جدید رادئون سری ۶۰۰۰ را مشاهده کرده باشید، پس - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - از کنفرانس شاهد نکتهی ظریفی بودیم که شاید بسیاری توجه چندانی به آن نداشتند. پس از اتمام کنفرانس، مایکروسافت طی توئیتی به AMD تبریک گفت و بیان کرد:
تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور در کمترین زمان
به AMD برای معرفی پردازندههای گرافیکی سری Radeon RX 6000 تبریک میگوییم. ما بسیار خوشحالیم که همکاری ۱۵ - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - سالهی خود را با - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - ورود - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - به نسل بعدی ادامه میدهیم. و همچنین - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - مفتخریم که بگوییم ایکس باکس سری ایکس و - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - اس تنها کنسولهایی خواهند بود که با RDNA 2 کاملا یکپارچه و هماهنگ هستند.
اما تیم ایکس باکس - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - از یکپارچهسازی کامل RDNA 2 در کنسولهای این شرکت چه منظوری داشت؟
بهتازگی نیز دیوید کیج موسس استودیو کوانتیک دریم و سازندهی بازیهای Heavy Rain و Beyond: Two Souls و Detroit: Become Human طی مصاحبهای به - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - تمجید یکی - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - از قابلیتهای کنسولهای ایکس باکس و برتری آنها در آینده پرداخت. اما پیش از بیان مصاحبهی دیوید کیج، ابتدا لازم است برخی موارد را مرور کنیم.
اگر به دنیای کامپیوتر علاقه داشته باشید، احتمالا - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - با نام رابط برنامهنویسی نرمافزار کاربردی یا Application Programming Interface (به اختصار API) برخورد داشتهاید که ابزاری است که فرایند ساخت گرافیک را در تمامی بخشهای کامپیوتر، آسان میکند. امروزه استفاده از API برای سازندگان سختافزارهای گرافیک رایانهای، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ چراکه برنامهنویسها با وجود - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - اینکه نیاز به استفاده - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - مستقیم از سختافزارهای ویژهای مثل کارتهای گرافیک دارند، باید به این سختافزارها دسترسی مجازی هم داشته باشند. به واسطهی - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - API موتورهای گرافیکی و برنامهنویسان میتوانند بهصورت مستقیم با سختافزار در تعامل باشند و نیازهای خود را به بهترین شکل و البته بهینهترین حالت ممکن برطرف کنند.
از مطرحترین APIهای حال حاضر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اهمیت API گرافیکی در حدی است که تفاوت خروجی قابل توجهی روی سختافزاری مشابه را رقم میزند. برای مثال میتوان به بازی DOOM اشاره کرد که روی API پیشرفتهی ولکان و در صورت استفاده از پردازندههای چند هستهای و کارتهای گرافیک سازگار، بهبود ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ فریم را در مقایسه با OpenGL بههمراه دارد. یا بهعنوان مثالی دیگر میتوان به فناوری ریتریسینگ یا رهگیری پرتو اشاره کرد که در صورت پشتیبانی کامل API، نهتنها روند ساخت محتوای گرافیکی سازگار با این فناوری برای برنامهنویسان بسیار ساده میشود، بلکه میتوان خروجی به مراتب غنیتری را رقم زد.
تشریح کامل نحوه کار APIهای موضوعی پیچیده و عمیق است که در این مقاله نمیگنجد. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بهتر به مطالعهی مقالهی زیر بپردازید:
بر کسی - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - پوشیده نیست که مایکروسافت با سالهای توسعهی دایرکتایکس، - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - به یکی از شرکتهای برتر در زمینهی APIهای گرافیکی تبدیل شده است. غول ردموندی دنیای فناوری به دلیل دراختیار داشتن ویندوز بهعنوان محبوبترین سیستمعامل جهان، باید API گرافیکی توانمندی نیز برای آن توسعه میداد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است. دایرکت ایکس بهصورت پیوسته بهروزرسانیهای متعددی را به خود دیده است تا اکنون با تجهیز به انبوهی از فناوری و قابلیتهای مختلف، یکی - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - از بهترینها در کلاس خود باشد.
دایرکت - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - ایکس در نسخهی ۱۲ خود - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد که در ادامه نیز با افزوده شدن چند فناوری دیگر به DirectX 12 Ultimate تغییر نام داد. این بهروزرسانی - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - که در آپدیت May 2020 نیز برای ویندوز ۱۰ عرضه شد و در خانوادهی جدید ایکس باکس نیز حضور دارد، حاوی فناوریهای زیر است:
پشتیبانی از رهگیری پرتو اکنون عمیقتر و بهگفتهی مایکروسافت بسیار بهینهتر به دایرکت ایکس اضافه شده است. بهجای واگذاری نحوهی کار به سیستم، توسعهدهندگان اکنون کنترل بیشتری روی این فناوری و رفتار آن خواهند داشت تا به خروجی دلخواه خود برسند.
فناوری سایهزنی متغیر نیز یکی دیگر از قابلیتهای جدید API مایکروسافت است که در نسخهی ۱۲ به آن اضافه شده است. سایهزنها رنگ، روشنایی و کنتراست - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - هر یک از پیکسلها را تعیین میکنند که این عملیات در رزولوشنهای بالا بسیار سنگین خواهد بود. در این فناوری بخشهای مهم تصویر که مرکز توجه کاربر است با رزولوشن تمام پردازش میشوند درحالیکه سایر بخشها و اشیا اطلاعات کمتری را بههمراه خواهند داشت. بهعنوان مثال در بازی فورزا هورایزن یا سایر عناوین ریسینگ، خودرو و جادهی - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - پیشروی آن در مرکز - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - توجه قرار دارد و با حداکثر جزئیات پردازش میشوند درحالیکه درختان و المانهای کنار جاده که با سرعت زیادی در حال عبور هستند نیازی به این میزان از پردازش ندارند.
این فناوری نیز همانند VRS به سیستم برای پردازش بهینهتر کمک میکند. امکان خلق دنیایی با جزئیات بالا بدون نیاز به بار - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - پردازشی سنگین مهمترین وظیفهی Mesh Shaders است. در این فناوری صحنه و المانهای اصلی آن تعیین میشوند و برای جزئیات بافت حداکثر پردازش میشوند و درواقع حاوی مثلثهای بیشتری خواهند بود.
در طرف مقابل اجزا و بخشهای دورتر که نیازی به جزئیات بالا - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - ندارند - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - میتوانند از مثلثهای کمتری تشکیل شوند و بدین ترتیب جزئیات کمتری بههمراه خواهند داشت. درحالیکه این فناوری کمک زیادی به بار پردازشی میکند، خروجی نهایی از دید کاربران تفاوت محسوسی نخواهد داشت.
در صورتی که برخی المانهای تصویر در چند فریم دستنخورده باقی بمانند، پردازش مجدد - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - آنها برای هر فریم بار پردازشی مضاعفی بههمراه خواهد داشت. فناوری مذکور با تشخیص این بخش از تصاویر نهتنها بار پردازشی کمتر و نرخ فریم بیشتری را به ارمغان میآورد، بلکه امکان رندر محیطهای بزرگ و غنیتری را با حافظهی رم کمتر پردازندهی گرافیکی را فراهم میکند.
در ایکس باکس - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - سری ایکس و اس با هدف بهبود تجربهی گیمینگ دو فناوری دیگر نیز توسعه یافته است. Auto HDR با الگوریتمهای یادگیری ماشین به بررسی پیوستهی اجزای مختلف تصویر و میزان روشنایی و رنگ آنها میپردازد، تا تصاویری با کنتراست و رنگهای جذابتر رندر کند. عملکرد این فناوری در - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - بازیهای قدیمی فاقد HDR، بسیار محسوس خواهد بود.
نحوه ایجاد پدیده Stutter و عملکرد فناوری G-Sync (تصویر چهارم)
در صورتی که کنسول قادر به اجرای پایدار بازی با نرخ ۶۰ یا بهخصوص ۱۲۰ فریمبرثانیه نباشد، احتمال وجود پدیدهی پارگی تصویر رخ میدهد که میتواند بسیار آزاردهنده باشد. در این حالت فناوری VRR سعی بر تغییر مداوم نرخ نمایش تصویر در نمایشگر را خواهد داشت تا از بروز Screen Tearing (پارگی تصویر) و Stutter جلوگیری کند. البته در نظر داشته باشید نمایشگر نیز باید از این فناوری پشتیبانی کند. تأثیر VRR در عناوین با نرخ فریم بالا، بازیهای فایتینگ، هکانداسلش و تیراندازی در حدی محسوس است که به گفتهی دیجیتال - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - فاندری وجود آن الزامی است و سونی باید در اسرع وقت پشتیبانی از آن را به - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - پلی استیشن ۵ اضافه کند.
فناوری Super Resolution و رقابت با DLSS 2
اما دیگر فناوری موجود در دایرکت ایکس ۱۲ آلتیمیت که توجه بسیار کمتری به آن شده است، DirectML نام دارد که اهداف بسیار بزرگتری را در سر دارد. این فناوری قابلیت تغییری انقلابی در نسل آتی را خواهد داشت. اما دایرکتامال چیست؟
احتمالا تاکنون با نام DLSS برخورد کردهاید. اولین تلاش دنیای فناوری برای استفادهی عمیق از هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی. در این فناوری با بررسی فریمهای - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - بازی، هوش مصنوعی توسعهیافته به ارتقای رزولوشن ویدئو میپردازد تا بدون بار پردازشی بسیار بیشتر، خروجی تصویر و جزئیات به مراتب بهتری به ارمغان بیاید. عملکرد نسخهی دوم DLSS بهحدی جذاب و چشمگیر بود که تحسین تمامی کارشناسان را برانگیخت. تصاویر آپاسکیل شده از 1440P به 4K، جزئیات فوقالعادهای بههمراه داشتند و قابل مقایسه با نمونههای 1440P نبودند. البته با اینکه جزئیات در برخی صحنهها حتی قابل مقایسه با رزولوشن بومی 4K بود، اما هنوز هم برخی پدیدهها و رندرهای نامناسب اطراف برخی اشیا و به ندرت دیده - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - میشود. بااینحال DLSS گامی بزرگ برای ارتقای کیفیت - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - بازیها - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - بدون نیاز به استفاده از پردازندههای توانمند است.
مایکروسافت DirectML را همزمان با DirectX Raytracing در - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - سال ۲۰۱۸ معرفی کرد اما توجه کارشناسان بیشتر حول پشتیبانی از رهگیری پرتو معطوف شد. هدف مایکروسافت از DirectML توسعهی جدی فناوری ارتقای رزولوشن - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین است تا - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - با هر پردازندهی گرافیکی امکان بهره بردن از آن دردسترس باشد.
عملکرد DirectML در بازی فورزا هورایزن ۴ (سمت چپ) در مقایسه با آپاسکیل معمولی (سمت راست) از 1080P به 4K
AMD در خلال کنفرانس رونمایی از کارتهای گرافیک RX - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - 6000 و تنها در اسلایدی و بدون توضیحی اضافه، اشارهای کوچک به فناوری Super Resolution کرد. - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - پس از کنفرانس مدیران AMD از آن بهعنوان رقیبی متنباز و سازگار با تمامی پردازندهها - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - برای DLSS عنوان کردند که البته در زمان عرضهی کارتهای رادئون ۶۰۰۰ دردسترس نخواهد بود و سال آینده احتمالا با بروزرسانی نرمافزاری عرضه خواهد شد. این فناوری با همکاری مایکروسافت و استفاده از DirectML توسعه یافته است و ازطریق API دایرکتایکس ۱۲ آلتیمیت در وهلهی اول دردسترس توسعهدهندگان و کاربران قرار خواهد گرفت تا سایر شرکتهای سازندهی APIها نیز آن را به - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - محصول خود بیافزایند.
ایکسباکس سری ایکس و اس درحالحاضر به لطف بهرهوری از DirectX 12 Ultimate و تجهیز به پردازندهی گرافیکی RDNA 2 شرکت AMD، تنها با بهروزرسانی نرمافزاری - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - از این قابلیت بهره خواهند برد. توسعهی ایدهال و کاربردی این فناوری میتواند خروجی 8K را نیز برای کنسولهای نسل آتی تنها با آپاسکیل تصاویر از 4K به ارمغان بیاورد. با درک این - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - فناوری پشتیبانی هر دو کنسول از این خروجی 8K اکنون بیش از گذشته معنی مییابد.
دیوید کیج در مصاحبهی اخیر خود در این خصوص گفت:
هم اکنون برای تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور اقدام کنید
تعداد هستههای سایهزن بیشتر ایکس باکس سری ایکس کمک زیادی به انجام عملیاتهای یادگیری ماشین در آن میکند.
متاسفانه طی سالهای - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - گذشته توان پردازشی پردازندههای گرافیکی عموما با واحد ترافلاپس بررسی و مقایسه میشود که از ضرب تعداد واحدهای سایهزن در فرکانس کاری و تعداد عملیات در هر کلاک بدست میآید. در صورت یکسان بودن معماری این مشخصه در مقایسهی حدودی - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - خروجی رندرهای گرافیکی و تعداد فریم تصاویر کاربردی خواهد بود. اما نباید فراموش کرد که محاسبهی عملیات یادگیری ماشین و رهگیری پرتو دنیای - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - دیگر است. به گفتهی AMD هستههای محاسبهگر رهگیری پرتو شامل یک عدد در هر واحد پردازشی است که بهمعنای ۵۲ عدد برای ایکس باکس سری ایکس، ۳۶ عدد برای پلی استیشن ۵ و ۲۰ عدد برای ایکس باکس سری اس است. هر واحد پردازشی همچنین شامل ۶۴ سایهزن (Shader) است - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - که بهگفتهی دیوید کیج تعداد بیشتر آنها میتواند کمک زیادی به عملیاتهای سنگین یادگیری ماشین کند؛ تا ۴۹ تریلیون محاسبه در ثانیه برای محاسبات صحیح ۸ بیت و ۹۷ تریلیون محاسبه در ثانیه برای محاسبات صحیح ۴ بیت.
بهنظر میرسد کنسولهای - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - نسل آتی و بهخصوص ایکس باکس (سونی در تشریح فناوریهای جدید بهخصوص نرمافزاری بسیار محافظهکارانه رفتار میکند و هنوز جزئیات گستردهای از آن دردسترس نیست) تا دندان به فناوریهای مجهز شدهاند که به مرور زمان فعال خواهند شد و روزبهروز - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - کیفیت خروجی بهتری را فراهم میکنند. اما آیا پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس و اس به دایرکت ایکس ۱۲ و فناوریهای گوناگون آن میتواند در مرور زمان برتری خود را به پلی استیشن ۵ نشان دهد؟ باید منتظر ماند و عملکرد توسعهدهندگان - تعمیرات مایکروویو بکو کیانپور - را دید.