عکاس میتواند با ترفندهایی مخاطبان عکس خود را فریب دهد. عکسها میتوانند اتفاقاتی را نشان دهند که ممکن است واقعی نباشند. مثلا در تصویر بالا ممکن است اینطور فکر کنید که فرد اسکیتسوار رو به جلو حرکت میکند و به سمت عقب به رهگذر نگاه میکند؛ درحالیکه اینطور نیست.
در واقعیت، این فرد در حال اسکیتسواری به سمت عقب و - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - در حال نزدیک شدن به رهگذر و البته عکاس است. پس او مسیر عقب خود را نگاه میکند. واضح است که نقل اصل داستان توانست روایتی را که عکس بیان میکند، تغییر دهد.
اغلب دیدهاید که مردم از عکسهایی که داستانی را خلق میکنند یا آن را خیلی خوب شرح میدهند، تعریف و - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - تمجید میکنند. اما سؤال اینجا است که آیا داستانی که عکسها نشان میدهند، واقعی هستند یا اصلا وجود دارند؟
معمولا عکاس بر طبق میل خودش، با عکسی که میگیرد داستانی - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - را برای مخاطبانش روایت میکند. ازآنجاکه عکسها تصاویر ثابت هستند و برای شرح موضوع، متنی در آنها قرار داده نشده است، روایت بسیاری از عکسها از روی تخیل و برداشت ذهنی بیننده خلق میشوند.
البته عکاسی مستند میتواند توضیحی منسجم درباره ماجرا به بیننده - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - ارائه دهد. درواقع در این سبک عکاسی، عکسها با چند تصویر درکنار هم چیده شده و یک مقاله تصویری را تشکیل داده است و رویدادی را مستند میکند. اما از طرف دیگر، عکسهایی - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - وجود دارند که واقعیت را بهسادگی نمیتوان از روی آنها درک کرد. در این عکسها، عکاس یا ویرایشکننده عکس به خواسته خودش ماجرا را با ابهام در عکسهایش نمایش میدهد و اغلب بنا به دلایلی، واقعیت را آنچه - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - که هست یا خلاف آن به بیننده القا میکنند. حال سؤال اینجا است که آیا برای خلق یک عکس جذاب و - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - ماندگار لازم است «واقعیت» را نشان داد؟
درکنار عکسهایی که داستانی را برای بیننده بیان میکنند، دسته دیگری نیز وجود دارند که در آنها ابهام زیادی وجود دارد و نمیتوان - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - یک مفهوم را از آنها دریافت کرد. بینندگان این نوع عکسها هرکدام برداشت متفاوتی از عکس دارند و خودشان باید ماجرا را کشف کنند.
همانطور که در پوستر فیلمهای سینمایی دیدهاید، اغلب این فیلمها تصویری گنگ را به نمایش میگذارند تا بیننده خودش داستان - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - را درک کند. در اینجا میتوان به فیلمهایی مانند «Being There» با بازیگری پیتر - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - سلرز و فیلم «Jacob’s Ladder» با بازیگری تیم - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - رابینز که به ترتیب در سالهای ۱۹۷۹ - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - و ۱۹۹۰ ساخته شدهاند اشاره کرد. همچنین پوستر فیلم - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - «Memento» با بازیگری گای پیرز و ساخته سال ۲۰۰۰، روایت مبهمی دارد.
پوستر مربوط به فیلم Being There
علاوه بر اینها، در پوستر فیلم «Jaws»، ساخته - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - سال ۱۹۷۵ و با کارگردانی استیون اسپیلبرگ بهجای اینکه فقط تصویر کوسه نمایش داده شود، حرکت او از زیر آب - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - نشان داده شده است تا ترس و قدرت تخیل بیننده را برانگیخته کند. همچنین در پوستر فیلم «Alien» با کارگردانی ریدلی اسکات در - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - سال ۱۹۷۹، موجودات بیگانه نشان داده نشدهاند؛ ولی بیننده با دیدن پوستر سعی میکند با قدرت تخیل خودش مفهوم تصویر را درک کند.
از پوستر فیلمها که بگذریم، متن موسیقی نیز میتواند ذهن شنونده را برای درک - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - مطلب درگیر کند. اگر شما در گوگل « What does Lucy… » را جستوجو کنید، در دومین پیشنهاد گوگل «معنی Lucy در آسمان با الماسها» میآید. اگر روی آن کلیک کنید، دو میلیون و ۷۶۰ هزار نتیجه آورده میشود. این یعنی بسیاری از افراد سعی دارند متن موسیقی معروف John Lennon را درک کنند. همچنین اگر « What does hotel… » را در گوگل جستوجو کنید میبینید که اولین پیشنهادی که دیده میشود معنی Hotel California است که ۱۵۵ میلیون نتیجه دارد. پس باتوجهبه اینکه متن این دو آهنگ مفهوم را - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - به روشنی به شنوندگان القا نکرده است، بسیاری از افراد معنای آنها را در گوگل جستوجو کردهاند.
در بحث روایت عکس نباید از فوتوژورنالیسم - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - غافل شد. فوتوژورنالیسم هنری است که داستانی را به - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - واسطه عکسها بیان میکند. عکسی در زیر مشاهده میکنید، اولین عکسی است که برای به تصویر کشیدن یک ماجرای خبری، روزنامه هفتگی فرانسوی L’Illustration در سال ۱۸۴۸ آن را چاپ کرده است. این عکس با - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - عنوان «سنگربندی در اندوه سینت مور» متنی برای روایت داستان ندارد و خودش ماجرا را شرح نمیدهد؛ اما برای تقویت کلمات مقاله روزنامه گذاشته شده است. درواقع از روی این عکس نمیتوان پی برد چه اتفاقی رخ داده، بلکه مقالهای که روزنامه در ارتباط با این رویداد خبری نوشته است داستان را روایت میکند و عکس به درک دیداری مخاطب - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - کمک میکند.
این عکس با عنوان «سنگربندی در اندوه سینت - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - مور» اولین عکسی است که برای خبر چاپ شده است
البته - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - عکسهایی هم وجود دارند که مخاطب میتواند با دیدن آنها تاحدودی به ماجرا پی ببرد. در ادامه به شرح عکسهای مشهور تاریخ میپردازیم.
اولین تصویر که مورد بررسی قرار میدهیم، عکس مربوط به مأموریت آپولو ۱۱ است که به توضیح ماجرا نیاز ندارد. این عکس از باز آلدرین با تجهیزات مخصوص فضانوردیاش در دریای آرامش گرفته - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - شده است.
عکس فضانورد باز آلدرین که توسط نیل آرمسترانگ گرفته شده است
حالا به عینک او دقت کنید. مشاهده میکنید که تصویر ماهنشین (بهنام عقاب) و نیل - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - آرمسترانگ که این عکس را گرفته، در عینک فضانوردی ساخته شده از طلا منعکس شده - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - است. حال اگر بیشتر به دستان عکاس دقت کنید، میبینید که آرمسترانگ یک شی جعبهمانند در - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - دستانش دارد. همانطور که میدانیم او از دوربین هاسلبند ۷۰ میلیمتری برای ثبت این تصویر استفاده کرده است.
البته باید اشاره کرد که بدون وجود توضیحات متنی، نمیتوان با قطعیت درباره جزئیات گفته شده درباره عکس بالا نظر داد. مثلا ممکن است این عکس ساختگی بوده و استنلی کوبریک، کارگردان فیلم، این تصویر را در استودیوی شپرتون لندن خلق کرده باشد. در هر حال باید گفت که این عکس ساختگی نیست ولی منظور این است که عکسها بدون توضیحات متنی نمیتوانند داستان را شرح دهند. مثلا عکس زیر را در نظر بگیرید. در این عکس، تصویر فضانوردی را مشاهده میکنید که روی سنگ ماسه کلیسا کندهکاری شده و به آن زیبایی بخشیده است.
کندهکاری فضانورد در کلیسا سالامانکای اسپانیا. ساخت این کلیسا به قرن ۱۶ برمیگردد
این کلیسا مربوط به قرن ۱۶ و در سالامانکای اسپانیا واقع شده است. - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - این عکس از این جهت با عکس قبلی تفاوت دارد که در تصویر فضانورد اول، تاحدودی روایت عکس را درک کردیم اما عکس فضانورد روی - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - دیوار کلیسا گیجکننده بهنظر میآید. خصوصا باتوجهبه این قضیه که میدانیم یوری گاگارین، اولین کسی بود که در سال ۱۹۶۱ به فضا سفر کرد؛ یعنی حدود - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - دو قرن و نیم پس از ساخت کلیسا. آیا ممکن است این کندهکاری حاصل تخیل یک سنگتراش در قرن ۱۶ باشد؟
عکس اول، فضانوردی را نشان میدهد که به سیاره - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - قدم گذاشته است؛ اما روایت تصویر دوم چه میتواند باشد؟ آیا فرد سنگتراش در آن زمان - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - با قدرت تخیل خودش فضانورد امروزی را کندهکاری کرده است؟ پس در تصویر دوم ابهام وجود دارد.
حالا بهتر است روایت عکس دوم را نقل - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - کنیم. همانطور که گفته شد، ساخت - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - این کلیسا - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - به قرن ۱۶ برمیگردد اما کندهکاری طرح فضانورد در آن زمان انجام نشده است. در مرمت این کلیسا در سال ۱۹۹۲، آسیاییها تصمیم گرفتند در ترمیم طراحی این کندهکاری از خلاقیت قرن ۲۰ استفاده کنند و با - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - ترکیب طراحی مدرن و - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - معاصر، یک فضانورد امروزی را طراحی کردند.
حالا از عکاسیهای فضانوردی بگذریم و به روایت عکسها در موضوعات جنگی بپردازیم. در ۲۳ فوریه ۱۹۴۵، عکاسی بهنام لوئیس لووری که برای مجله لدرنک کار میکرد، از تپه سوریباچی واقع در جنوب شرقی جزیره ایوو جیما و شمال غربی اقیانوس آرام بالا رفت و از نیروی دریایی که در حال - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - برافراشتن پرچم آمریکا در بالای تپه بودند چندتا عکس گرفت. عکس مشهوری که در زیر مشاهده میکنید، توسط جو رزنتال گرفته شده است.
زمانیکه نیروهای دریایی روی این - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - تپه پرچم بزرگ را بهجای پرچم کوچکتر تعویض میکردند، این عکاس مشهور از این سوژه عکاسی - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - کرد و پس از آن، برنده جایزه هنری پولیتزر شد و - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - این عکس در هزاران روزنامه به چاپ رسید. ماجرا از این قرار است که لووری ۹۰ دقیقه زودتر از رزنتال در بالای تپه حضور داشت و از برافراشتن اولین پرچم توسط نیروی دریایی که اندازه کوچکتری - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - داشت، چند عکس خوب گرفت؛ اما زمانیکه سربازان در حال جایگزین کردن پرچم دوم بودند، او به پایین تپه رفته بود تا دوربین خراب خود را عوض کند. در - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - این لحظه بود که رزنتال توانست از سوژه برافراشتن پرچم دوم، عکس بگیرد. این عکس یکی از معروفترین عکسهای جنگی قرن ۲۰ است.
علاوه بر این، داستان مفصل دیگری درباره این عکس نیز وجود دارد که تنها میتوان ازطریق گفتوگو با نیروهای دریایی حاضر در آن روز سرنوشتساز - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - به آن پی - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - برد. اما بدون شک، عکس گرفته شده میتواند توضیح - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - مختصری درباره این ماجرا در فوریه سال ۱۹۴۵ بدهد.
پس این عکس نیروهای دریایی خودش نمیتوانست آنچه را که رخ داده است روایت کند و باتوجهبه توضیحات داده شده، پی بردیم که آنها در واقعیت چه کاری انجام میدادند. این عکس تنها محتوای بصری دارد و میتوان از آن برداشتهای گوناگون داشت. مثلا شاید برخی به اشتباه فکر کنند پس از فتح این تپه توسط دشمنان، سربازان پرچم آمریکا را پایین میآورند.
حالا یک عکس مشهور دیگر را مثال میزنیم که برنده جایزه پولیتزر شده است. عنوان این عکس «اعدام سایگون (Saigon)» است. این عکس یکی از دردناکترین عکسهای جنگی است که به اول فوریه سال ۱۹۶۸ و حمله تت (Tet) در ویتنام برمیگردد و توسط ادی آدامز گرفته شده است. در این عکس نگوین نگوک لون، که پلیس ارشد ملی افسر ویتنام جنوبی بود، چریک ویت کنگی بهنام نگوین وان لم را در خیابان سایگون با تفنگ به قتل میرساند. این عکس تاثربرانگیز در زمان یکهزار و پانصدم ثانیه از شلیک گرفته شده است.
این عکس در سراسر جهان منتشر شد و آدامز در سال ۱۹۶۹ جایزه پولیتزر گرفت. بسیاری گفتهاند که این عکس مشهور تاریخ عکاسی باعث ایجاد جنبش ضد جنگ و خروج نیروهای آمریکایی از خاک ویتنام شد. روایت حادثهای که این عکس دردناکترین بخش آن را تصویر کرده توسط اوریانا فالاچی در کتاب جنگ و دیگر هیچ تشریح شده است.
ماجرا از این قرار - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - است که این چریک ویتنامی در محل گورستان جمعی و در بین اجساد بیش از ۳۰ غیرنظامی ویتنام جنوبی به اسارت گرفته شده بود. او پیش از اینکه اسیر شود، یکی از همکاران نگوک لون که افسر ویتنام جنوبی بود و همسر و شش فرزندش را به قتل رسانده بود. درواقع هدف این عکس، نشان دادن این موضوع بود که وان لم بدون محاکمه در ملاعام کشته میشود. پس - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - این عکس نمیتواند توصیفکننده این - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - قسمت از ماجرا باشد.
بنابراین عکاسان نمیتوانند راویان داستان باشند اما نقش بسیار مهمی در نشان دادن داستان به شیوه دیداری دارند. اگر سعی دارید با عکس داستانی را شرح دهید، موضوع را انتخاب کنید ولی انتظار نداشته باشید که تمام ماجرا از روی عکسی که گرفتید قابل فهم - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - باشد. پس سعی نکنید کل داستان را در عکستان قرار دهید، بلکه ابهامات عکس را بیابید، مطلب را درک کنید و بررسی کنید که مخاطبان چگونه میتوانند داستان را از روی عکستان درک کنند.
همچنین اگر تمایل دارید بیننده را - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - به سمت موضوع خاصی هدایت کنید، برای درک مطلب از تیتر یا عنوان کوتاه استفاده کنید. البته باید این نکته را نیز - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - درنظر گرفت که اگر مخاطب بتواند بهراحتی کل ماجرا را از روی عکس درک کند و در تصویر ابهام وجود نداشته باشد، - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - جذابیت آن از - نمایندگی رسمی یخچال ساید پروفایل در منزل - بین میرود.