اگر کنفرانس اخیر AMD و رونمایی از کارتهای گرافیک جدید رادئون سری ۶۰۰۰ را مشاهده کرده - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - باشید، پس از کنفرانس شاهد نکتهی ظریفی بودیم که شاید بسیاری توجه چندانی به آن نداشتند. پس از اتمام کنفرانس، مایکروسافت طی توئیتی به AMD تبریک گفت و بیان کرد:
نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی را از ما بخواهید
به AMD برای معرفی پردازندههای گرافیکی سری Radeon RX 6000 تبریک میگوییم. ما بسیار خوشحالیم که همکاری ۱۵ سالهی خود را با ورود به - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - نسل بعدی ادامه میدهیم. و همچنین مفتخریم - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - که بگوییم ایکس باکس سری ایکس و اس تنها کنسولهایی خواهند بود که با RDNA 2 کاملا یکپارچه و هماهنگ هستند.
اما تیم ایکس باکس از یکپارچهسازی کامل - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - RDNA 2 در کنسولهای این شرکت چه منظوری داشت؟
بهتازگی نیز دیوید کیج موسس استودیو کوانتیک دریم و سازندهی بازیهای Heavy Rain و - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - Beyond: Two Souls و Detroit: Become Human طی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - مصاحبهای به تمجید یکی از قابلیتهای کنسولهای ایکس باکس و برتری آنها در آینده پرداخت. اما پیش - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - از بیان مصاحبهی دیوید کیج، ابتدا لازم است برخی موارد را مرور کنیم.
اگر به دنیای کامپیوتر علاقه داشته باشید، احتمالا با نام رابط برنامهنویسی نرمافزار کاربردی یا Application Programming Interface (به اختصار API) برخورد داشتهاید که ابزاری است که فرایند ساخت گرافیک را در تمامی بخشهای کامپیوتر، آسان میکند. امروزه استفاده از - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - API برای سازندگان سختافزارهای گرافیک رایانهای، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ چراکه برنامهنویسها با وجود اینکه نیاز به استفاده مستقیم از سختافزارهای ویژهای - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - مثل کارتهای گرافیک دارند، باید به این سختافزارها - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - دسترسی مجازی هم داشته باشند. به واسطهی API موتورهای گرافیکی و برنامهنویسان میتوانند بهصورت مستقیم با سختافزار در تعامل باشند و نیازهای خود را به بهترین شکل و البته بهینهترین حالت ممکن برطرف کنند.
از مطرحترین APIهای حال حاضر میتوان به - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - موارد زیر اشاره کرد:
اهمیت API گرافیکی در حدی است که تفاوت خروجی قابل توجهی روی سختافزاری مشابه را رقم - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - میزند. برای مثال میتوان به بازی DOOM اشاره - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - کرد که روی API پیشرفتهی ولکان و در صورت استفاده از پردازندههای چند هستهای و کارتهای گرافیک سازگار، بهبود - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ فریم را در مقایسه با OpenGL بههمراه دارد. یا بهعنوان مثالی دیگر میتوان به فناوری ریتریسینگ یا رهگیری پرتو اشاره کرد که در صورت پشتیبانی کامل API، نهتنها - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - روند ساخت محتوای - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - گرافیکی سازگار - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - با این فناوری برای برنامهنویسان بسیار ساده میشود، - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بلکه میتوان خروجی به مراتب غنیتری را رقم زد.
تشریح کامل نحوه کار APIهای موضوعی پیچیده و عمیق است که در این مقاله نمیگنجد. پیشنهاد میکنیم برای - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - آشنایی بهتر به مطالعهی مقالهی زیر بپردازید:
بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت با سالهای توسعهی دایرکتایکس، به یکی از شرکتهای برتر در زمینهی APIهای گرافیکی تبدیل شده است. غول ردموندی دنیای فناوری به دلیل - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - دراختیار داشتن ویندوز بهعنوان محبوبترین سیستمعامل جهان، باید API گرافیکی توانمندی نیز برای آن توسعه میداد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است. دایرکت ایکس بهصورت پیوسته بهروزرسانیهای متعددی را به خود دیده است تا اکنون با تجهیز به انبوهی از فناوری و - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - قابلیتهای مختلف، یکی از بهترینها در کلاس خود باشد.
دایرکت ایکس در نسخهی ۱۲ خود بهروزرسانی بزرگی را تجربه - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - کرد که در ادامه نیز با افزوده شدن چند فناوری دیگر به DirectX 12 Ultimate تغییر نام داد. این بهروزرسانی که در آپدیت May 2020 نیز برای ویندوز ۱۰ عرضه شد و در خانوادهی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - جدید ایکس باکس نیز حضور دارد، حاوی فناوریهای زیر است:
پشتیبانی از رهگیری پرتو اکنون عمیقتر و بهگفتهی مایکروسافت بسیار بهینهتر به - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - دایرکت ایکس اضافه شده است. بهجای واگذاری نحوهی کار به سیستم، توسعهدهندگان اکنون کنترل بیشتری روی این - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - فناوری و رفتار آن خواهند - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - داشت تا به خروجی دلخواه خود برسند.
فناوری سایهزنی متغیر نیز یکی دیگر از قابلیتهای جدید API مایکروسافت است که در نسخهی ۱۲ به آن اضافه شده است. سایهزنها رنگ، روشنایی و کنتراست هر یک از پیکسلها را تعیین میکنند که این عملیات در رزولوشنهای بالا بسیار سنگین خواهد بود. در این فناوری بخشهای مهم تصویر که مرکز - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - توجه کاربر است با - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - رزولوشن - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - تمام پردازش میشوند درحالیکه سایر بخشها و - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - اشیا اطلاعات کمتری را بههمراه خواهند داشت. بهعنوان مثال در بازی فورزا هورایزن یا سایر عناوین ریسینگ، خودرو و جادهی پیشروی آن در مرکز توجه قرار دارد و با حداکثر جزئیات پردازش میشوند درحالیکه درختان و المانهای کنار جاده که با سرعت زیادی در حال عبور هستند نیازی به این میزان از پردازش ندارند.
این فناوری نیز همانند VRS به سیستم برای پردازش بهینهتر کمک میکند. امکان خلق دنیایی با جزئیات بالا بدون نیاز به بار پردازشی سنگین مهمترین وظیفهی Mesh Shaders است. در این فناوری - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - صحنه و المانهای اصلی آن تعیین میشوند و برای جزئیات بافت حداکثر پردازش میشوند و درواقع حاوی مثلثهای بیشتری خواهند بود.
در طرف مقابل اجزا و بخشهای دورتر که نیازی به جزئیات بالا ندارند میتوانند از مثلثهای کمتری تشکیل شوند و بدین ترتیب جزئیات کمتری بههمراه خواهند داشت. درحالیکه این فناوری کمک زیادی به بار پردازشی میکند، خروجی نهایی از دید کاربران تفاوت محسوسی نخواهد داشت.
در - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - صورتی که برخی المانهای تصویر در چند فریم دستنخورده باقی بمانند، پردازش مجدد آنها برای هر فریم - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بار پردازشی مضاعفی بههمراه خواهد داشت. فناوری مذکور با تشخیص این بخش از تصاویر نهتنها بار پردازشی کمتر و نرخ فریم بیشتری را به ارمغان میآورد، بلکه امکان - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - رندر محیطهای بزرگ و غنیتری را با حافظهی رم کمتر پردازندهی گرافیکی را فراهم میکند.
در ایکس باکس سری ایکس و اس با هدف بهبود تجربهی گیمینگ دو فناوری دیگر نیز توسعه یافته است. Auto HDR با الگوریتمهای یادگیری ماشین به بررسی پیوستهی اجزای مختلف - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - تصویر و میزان روشنایی و - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - رنگ آنها میپردازد، تا تصاویری با کنتراست و رنگهای جذابتر رندر کند. عملکرد این فناوری در بازیهای قدیمی فاقد HDR، بسیار محسوس خواهد بود.
نحوه ایجاد پدیده Stutter و عملکرد فناوری G-Sync (تصویر چهارم)
در صورتی که کنسول قادر به اجرای پایدار بازی با نرخ ۶۰ یا بهخصوص - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - ۱۲۰ فریمبرثانیه نباشد، احتمال وجود پدیدهی پارگی تصویر رخ میدهد که میتواند بسیار آزاردهنده باشد. در این حالت فناوری VRR سعی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بر تغییر مداوم نرخ نمایش تصویر - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - در نمایشگر را خواهد داشت تا از بروز Screen Tearing (پارگی تصویر) و Stutter جلوگیری کند. البته در نظر داشته باشید نمایشگر نیز باید از این فناوری پشتیبانی کند. تأثیر VRR در عناوین با نرخ فریم بالا، بازیهای فایتینگ، هکانداسلش و تیراندازی در حدی محسوس است که به گفتهی دیجیتال فاندری وجود آن الزامی است و سونی باید در اسرع وقت پشتیبانی از آن را به پلی استیشن ۵ - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - اضافه کند.
فناوری Super Resolution و رقابت با DLSS 2
اما دیگر فناوری موجود در دایرکت ایکس ۱۲ - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - آلتیمیت که توجه بسیار کمتری به آن شده است، DirectML نام دارد که اهداف بسیار بزرگتری را در سر دارد. - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - این فناوری قابلیت تغییری انقلابی در نسل آتی را خواهد داشت. اما دایرکتامال چیست؟
احتمالا تاکنون با نام DLSS برخورد کردهاید. - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - اولین تلاش دنیای فناوری برای استفادهی عمیق از هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی. در این فناوری با بررسی فریمهای بازی، هوش مصنوعی توسعهیافته به ارتقای رزولوشن ویدئو میپردازد تا بدون بار - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - پردازشی بسیار بیشتر، خروجی تصویر و جزئیات به مراتب بهتری به ارمغان بیاید. عملکرد نسخهی دوم DLSS بهحدی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - جذاب و چشمگیر بود که - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - تحسین تمامی کارشناسان را برانگیخت. تصاویر آپاسکیل شده از 1440P به 4K، جزئیات فوقالعادهای - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بههمراه داشتند و قابل مقایسه با نمونههای 1440P نبودند. البته با اینکه جزئیات در برخی صحنهها حتی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - قابل مقایسه با رزولوشن بومی 4K بود، اما هنوز هم برخی پدیدهها و رندرهای نامناسب اطراف برخی اشیا و به ندرت دیده میشود. بااینحال DLSS گامی بزرگ برای ارتقای کیفیت - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بازیها بدون نیاز به استفاده از پردازندههای توانمند است.
مایکروسافت DirectML را همزمان با DirectX Raytracing در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد اما توجه کارشناسان بیشتر حول پشتیبانی از رهگیری پرتو معطوف شد. هدف مایکروسافت از DirectML توسعهی جدی فناوری ارتقای رزولوشن با - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین است تا با هر پردازندهی گرافیکی امکان بهره بردن از آن دردسترس باشد.
عملکرد DirectML در - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بازی فورزا هورایزن ۴ (سمت چپ) در مقایسه با آپاسکیل معمولی (سمت راست) از 1080P به 4K
AMD در خلال کنفرانس - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - رونمایی از کارتهای گرافیک RX 6000 و تنها در اسلایدی و - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بدون توضیحی اضافه، اشارهای کوچک به فناوری Super Resolution - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - کرد. پس از کنفرانس مدیران AMD از آن بهعنوان رقیبی متنباز و سازگار با تمامی پردازندهها برای DLSS عنوان کردند که البته در زمان عرضهی کارتهای رادئون ۶۰۰۰ دردسترس نخواهد بود و سال آینده احتمالا با بروزرسانی نرمافزاری عرضه - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - خواهد شد. این فناوری با - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - همکاری مایکروسافت و استفاده از DirectML توسعه یافته است و ازطریق API دایرکتایکس ۱۲ آلتیمیت در وهلهی اول دردسترس توسعهدهندگان و کاربران قرار خواهد گرفت تا سایر شرکتهای سازندهی APIها نیز آن را به محصول خود - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بیافزایند.
ایکسباکس سری ایکس و اس درحالحاضر به لطف بهرهوری از DirectX 12 Ultimate و تجهیز به پردازندهی گرافیکی RDNA 2 شرکت AMD، تنها با بهروزرسانی نرمافزاری از این قابلیت بهره خواهند برد. توسعهی ایدهال و کاربردی این فناوری میتواند خروجی 8K را نیز برای کنسولهای نسل آتی تنها با آپاسکیل تصاویر از 4K به ارمغان بیاورد. با درک این فناوری پشتیبانی هر دو کنسول از این خروجی 8K اکنون بیش از گذشته معنی مییابد.
دیوید کیج در مصاحبهی اخیر خود در این خصوص گفت:
هم اکنون برای نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی اقدام کنید
تعداد هستههای سایهزن بیشتر ایکس باکس سری ایکس کمک زیادی به انجام عملیاتهای یادگیری ماشین در آن میکند.
متاسفانه طی سالهای گذشته توان پردازشی پردازندههای گرافیکی عموما با - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - واحد ترافلاپس بررسی و مقایسه میشود که از ضرب تعداد واحدهای سایهزن در فرکانس کاری و تعداد عملیات - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - در هر کلاک بدست میآید. در صورت یکسان بودن معماری این مشخصه در مقایسهی حدودی خروجی رندرهای گرافیکی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - و تعداد فریم تصاویر کاربردی خواهد بود. اما نباید فراموش کرد که محاسبهی عملیات یادگیری ماشین و رهگیری پرتو دنیای دیگر است. به گفتهی AMD هستههای محاسبهگر رهگیری پرتو شامل یک عدد در هر واحد پردازشی است که بهمعنای - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - ۵۲ عدد برای ایکس باکس سری ایکس، ۳۶ عدد برای پلی استیشن ۵ و ۲۰ عدد برای ایکس باکس سری اس است. هر واحد پردازشی همچنین - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - شامل ۶۴ سایهزن (Shader) است که بهگفتهی دیوید کیج تعداد بیشتر آنها میتواند کمک زیادی به عملیاتهای سنگین یادگیری ماشین کند؛ تا ۴۹ تریلیون محاسبه در ثانیه برای محاسبات صحیح ۸ بیت و ۹۷ تریلیون محاسبه در ثانیه برای محاسبات صحیح ۴ بیت.
بهنظر میرسد کنسولهای نسل آتی و بهخصوص ایکس باکس (سونی در تشریح فناوریهای جدید بهخصوص نرمافزاری بسیار محافظهکارانه رفتار میکند و هنوز جزئیات گستردهای از آن دردسترس نیست) تا دندان به فناوریهای مجهز شدهاند که به مرور زمان فعال خواهند شد و روزبهروز کیفیت خروجی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - بهتری را فراهم میکنند. اما آیا پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس و اس به دایرکت ایکس ۱۲ و فناوریهای گوناگون آن - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - میتواند در مرور زمان - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - برتری خود را به پلی - نمایندگی یخچال فریزر آرچلیک قدیمی - استیشن ۵ نشان دهد؟ باید منتظر ماند و عملکرد توسعهدهندگان را دید.