کین لم عکاس بینالمللی و فیلمساز مستقر در سان فرانسیسکو است. او وبسایت whereandwander.com را اداره میکند و معتقد است زندگی در لحظات - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - عکس، بهترین روایتها را به دنبال دارد.
لم در سال ۲۰۱۵ با انتخاب دوربین سونی a7 II از سیستم DSLR نیکون به سیستم دوربین بدون آینهی سونی مهاجرت کرد. او تا آن زمان همیشه از نیکون D700 و D800 بهعنوان - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - دوربینهای اصلی خود برای مراسم - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - ازدواج و عکاسیهای تجاری استفاده میکرد. البته کار با دوربینهای اولیمپوس، سونی و پاناسونیک را برای عکاسی سفر تجربه کرده بود.
لمدر سال ۲۰۲۰ - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - در یک جهش بزرگ، از سیستم فول فریم - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - سونی به سیستم فوجی فیلم مهاجرت کرد که حسگر APS-C کوچکتری دارد و حالا با فوجی فیلم X-T4 و X100 V به کار خود ادامه میدهد. او متمرکز بر ابزار نیست و بر اساس هدف خود ابزار مورد نیاز را انتخاب میکند. در این مقاله تجربیات لم دربارهی انتخاب ابزار متناسب با هدف عکاسی ارائه شدهاند و نظرات منتشرشده در این مقاله، صرفا بازتابی از تجربیات او هستند.
لم در سال ۲۰۱۰ اولین سفر جهانی خود را شروع کرد. او به جای دوربین نیکون D700 که برای کاربردهای تجاری از آن استفاده میکرد، در این سفر از دوربین کوچک پاناسونیک GF-1 با حسگر مایکروی 4/3 و لنز کیت ۱۴ تا ۴۲ میلیمتری و لنز جانبی ۲۰ میلیمتری با گشودگی دیافراگم f/1.7 استفاده کرد. او همچنین یک سهپایهی پانزده دلاری برای شرایط وزش باد - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - شدید همراه با خود برد. لم میگوید:
تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
جالب بود که بهعنوان یک عکاس این قدر آزاد - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - و سبک سفر میکردم. از - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - آن سفر آموختم قابلیت حملونقل و محتوای عکاسی مهمتر از کیفیت تصویر و تجهیزات دوربین است.
لم با دوربین کامپکت GF-1 و یک سهپایهی کوچک تقریبا در طول ۱۰ ثانیه تنظیمات خود را انجام میداد و قادر بود تعداد بیشتری تصویر در توالیهای پیدرپی نسبت به دوربین - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - بزرگتر نیکون ثبت کند. لم دربارهی این تجربه میگوید:
تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد کیفیت بالا، خدمات متفاوت
این مجموعه به خاطر سادگی و اندازهی فشردهی تجهیزات مورد علاقهی من بود. صادقانه بگویم تعداد مگاپیکسل یا تصاویر RAW - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - در - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - GF-1 را به یاد نمیآورم.
یکی از نکات مهم عکاسی، آمادهسازی سریع دوربین پس از روشن شدن و سرعت خارج کردن آن از کیف است.
صحرای مرزورگا در مراکش
اولین تجربهی لم با دوربین سونی و حسگر بدون آینهی APS-C، دوربین سونی NEX-6، مدل - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - قبلی دوربین محبوب a6000 بود. انتخاب این دوربین اولین قدم برای انتقال از GF-1 به یک دوربین کامپکت با سنسوری بزرگتر بود. او بسیاری از فیلمهای سفر - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - و تصاویر منظرهی - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - خود را با لنز پنکیک ۱۶ میلیمتری f/2.8 و زاویهی واید ثبت کرد و برای پرترههای خود از لنزهای CCTV و Voigtlander استفاده کرد.
سپس دوربین سونی a7 - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - II به بازار آمد که بسیاری از خطاهای سونی a7 را برطرف کرده بود. سونی a7 اولین - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - دوربین فولفریم بدون آینه با سیستم لنز قابل تعویض بود. در نتیجه لم میتوانست در قالبی فشرده به کیفیت دلخواه مشابه فولفریمهای DSLR دست پیدا کند. - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - او چند سال با a7 II به عکاسی پرداخت و سپس دوربین خود را به a 7 - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - III ارتقا داد.
با قابلیت پیشنمایش زنده در سونی، - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - نورپردازی برای تمام تصاویر دقیق بود. لم همچنین بیشتر از LCD عکاسی میکرد تا از ویوفایندر. این روش در مقایسه با عکاسی با نیکون، سبک کاملا جدیدی به شمار میرفت. او میگوید:
هم اکنون برای تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد اقدام کنید
البته برای عکاسی از مراسم ازدواج، نگران بودم که اگر بیش از اندازهی روی اکسپوژر تمرکز کنم، ممکن است لحظه - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - را از دست بدهم.
به همین دلیل لم برای چند سال دیگر از D700 و D800 برای عکاسی ازدواج و تجاری استفاده کرد؛ اما گاهی شانس خود را با سونی امتحان میکرد. هرچه مهارت او - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - در فوکوس تصاویر افزایش مییافت، ترس او کمتر میشد. تا اینکه به جایی رسید که در یکی از مراسم ازدواج، تنها از یک لنز برای عکاسی استفاده کرد. بالاخره لم برای اولین بار توانست از یک سیستم واحد برای عکاسی تجاری و ویدئوگرافی سفر استفاده کند.
وعدهی استفادهی سیستمهای بدون آینه از دوربینها و لنزهای کوچک تا اندازهای درست است. این دوربینها بدون سیستم انعکاسی آینهای درواقع کوچکتر از همتایان - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - DSLR خود هستند؛ اما وقتی بحث اندازهی لنز روی حسگرهای فول فریم به میان میآید، نمیتواند فیزیک - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - نور را نادیده گرفت.
برای رسیدن به کیفیت مناسب تصویر و همچنین رسیدن نور به اندازهی کافی به لنز، محدودیتهای فیزیک متعددی وجود دارد. اگر لنزهای حرفهای مثل لنز ۱۷-۳۵ میلیمتری f/2.8، لنز ۲۴-۷۰ میلیمتری با f/2.8 یا لنز ۷۰-۲۰۰ میلیمتری f/2.8 را با یکدیگر مقایسه کنید، اندازههای آنها صرف نظر از دوربین DSLR یا بدون - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - آینه، تقریبا یکسان هستند.
بدنهی دوربینهای بدون آینه معمولا کوچکتر از انواع DSLR است ؛اما - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - لنزها کمابیش هماندازه هستند. بعضی از لنزهای پرایم بدون آینه حتی بزرگتر و گرانتر از - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - همتایان DSLR خود هستند. هزینهی لنز ۵۵ میلیمتری سونی f/1.8 تقریبا هفت برابر نمونهی مشابه نیکون یا کانن است. - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - لم میگوید:
تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد در کمترین زمان
... با وجود قابلیتهای سونی a7 ii، a7 sII و - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - a7 III - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - مثل کیفیت تصویر فوقالعاده، امکانات - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - ویدئویی و قابلیتهای نور کم، احساس کردم دیگر نمیتوانم به دوربینهای کوچکتر APS-C بازگردم.
لنز دوربینهای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - بدون آینه چندان کوچک نیست
لم در سفرهای متعدد خود همواره به دنبال راهی برای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - کاهش اندازهی تجهیزات بود: استفاده از کولهپشتی کوچک، سهپایهی متوسط یا اصلا عدم استفاده از آن، لنزهای کوچکتر یا کمتر از راهکارهای مختلف لم برای کاهش اندازهی تجهیزات بودند. تجهیزات زیاد، مزاحم بودند و باعث افت کیفیت عکاسی او میشدند.
به همین دلیل او در مقطعی تمام لنزهای سونی را رها کرد و به دنبال عکاسی با لنزهای تطبیقیافتهی کوچکتر با فوکوس دستی رفت. البته گاهی لنزها را همراه خود میبرد؛ اما اغلب اوقات از یک لنز استفاده میکرد. گاهی اوقات فکر اینکه چه مقدار تجهیزات را باید با خود ببرد، او را از عکاسی منصرف میکرد.
لم مانند بسیاری از عکاسها، دوربینهای فول فریم را استاندارد عکاسی میدانست؛ اما از طرفی به کنار - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - گذاشتن حسگرهای فول فریم و لنزهای خود عادت کرده بود. او از تمام تفاوتهای حسگرهای فول فریم و حسگرهای APS-C آگاه بود و همچنین مزایا - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - و معایب سیستمهای سنسوری کوچکتر را میدانست.
هیچ کدام از موارد فوق، مهمترین هدف عکاسی را محدود نمیکنند: عکس گرفتن. بااینحال باز هم لم دوست نداشت اندازهی حسگرهای خود را کاهش دهد.
صرف نظر از ویدئوهای تبلیغاتی و مقایسهای یوتیوب و اینترنت دربارهی جدیدترین دوربینها و لنزها، شما میتوانید تقریبا با هر دوربینی تصاویری زیبا خلق کنید؛ حتی دوربینهای قدیمی ده سال پیش فناوری دوربین در - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - دههی گذشته با پیشرفتهای چشمگیری همراه بوده است اما هنوز هم میتوان با یک دوربین GF-1 ده سال پیش تصاویر خوبی را خلق کرد.
فناوریهای جدید خالی از لطف نیستند؛ اما عکاسی و خلق تصاویر زیبا صرفا محدود به دههی گذشته و فناوریهای جدید نیست. لم میگوید:
تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد. جهت مشاوره کلیک کنید
هیچ کدام - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - از این امکانات برای من چندان تازگی نداشتند. من برای انتشارات مختلف با دوربین ۲٫۷۴ مگاپیکسلی D1H نیکون عکاسی کردم؛ بسیاری از بهترین تصاویر من با حسگر میکرو ۳/۴ خلق شدند و تصاویری که با دوربین سونی RX100 - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - IV ثبت کرده بودم، به فروش رساندم.
وابستگی به فول فریم با توجه به معیار وزن و اندازه، انگیزهی لم را برای عکاسی در بسیاری از موقعیتها کاهش - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - میداد؛ به همین دلیل او در نهایت تصمیم گرفت از شر - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - لنزها و دوربینهای فول - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - فریم خلاص شود و به دوربینهای سبکتر رو بیاورد.
تصویر ثبتشده با RX 100 IV
از دیدگاه عکاسی، لم جذب دوربینهای زیبای فوجی فیلم شد که یکی از گزینههای محبوب عکاسهای خیابانی هستند. بدنههایی به سبک قدیمی یادآوری عکاسی - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - با دوربینهای فیلم ۳۵ میلیمتری بودند. از طرفی تمام دوربینهای فوجی - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - فیلم به غیر از سری فرمت مدیوم GFX، از نوع کراپحسگر بودند که اغلب دارای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - لنزهای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - کوچکتر و سبکتر هستند به همین دلیل لم بیشتر از گذشته برای انتخاب این دوربینها وسوسه شد.
در اوایل سال ۲۰۲۰، شایعاتی منتشر شد مبنی - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - بر اینکه فوجی فیلم برای جذب مخاطب بیشتر، فیلمبردارها را هم در بر خواهد گرفت. این شایعات در نهایت منجر به عرضهی Fuji X-T4 شدند؛ اما قبل از آن دوربین فوجی X100V هم توجه لم را به خود جلب کرده بود.
مانند دوربین سونی RX1 که دارای یک لنز ثابت زایس ۳۵ میلیمتری f/2.0 در بدنهی فولفریم کامپکت بود، دوربین فوجی فیلم متناسب با حمل - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - به تمام نقاط طراحی شده بود. x100V اولین گام لم برای مهاجرت کامل به فوجی فیلم بود.
یکی از مزایای X100 V، فشردگی و کوچکی آن است. لنز بهخوبی در دوربین تعبیه شده است و بدون نگرانی از آسیب دیدن، میتوان آن را حمل کرد. در بدنهی جذاب این دوربین از حسگر ۲۶.۲ مگاپیکسلی X-Trans 4 مشابه دوربین X-T4 و یک لنز ۲۳ میلیمتری f/2.0 استفاده شده است که متناسب با این حسگر طراحی شده است. البته وضوح - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - آن از لنز ۲۳ میلیمتری f/2.0 WR فوجی فیلم بیشتر است و تنها نصف فضای این لنز را اشغال میکند. لم دربارهی تجربهی کار با این دوربین میگوید:
خدمات خوب برای تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد میخواهی؟ پس کلیک کن.
تقریبا پس از یک ماه عکاسی با آن، فاصلهی کانونی ثابت دوربین من را آزار ندارد. فاصلهی کانونی ۳۵ میلیمتری این لنز دقیقا همارز با فاصلهی کانونی دلخواه من روی سونی a7 II است و برای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - پرترههای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - نزدیک یا تصاویر واید میتوانم - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - از آن استفاده کنم.
با قابلیت Classic Chrome simulation میتوان تصاویر JPEG را بهصورت مستقیم و بدون نیاز به تصحیح رنگ پست کرد.
عکس سمت چپ: حالت classic chrom ؛ عکس مستقیم از دوربین؛ عکس سمت راست: تصویر RAW ویرایششده در نرمافزار لایت - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - روم
ایجاد - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - طیف بین نور و سایه در صحنهی فوق کار بسیار دشواری است؛ اما X100V این کار را بهخوبی در تصاویر فوق انجام داده. تصویر سمت چپ را شخصی آماتور با تجربهی اندکی در عکاسی ثبت کرده است. تصویر سمت راست با تنظیمات حداقلی ویرایش شده است و جزئیات و نورها را بیشتر نمایش میدهد؛ اما تصویر مستقیم دوربین هم تصویری جذاب - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - است.
در فاصلهی کانونی یکسان، گشودگی دیافراگم یکسان بین حسگر فول فریم و بدون آینه متفاوت است. به همین دلیل باید لنزهای زومی پیدا کرد که عمق میدان سطحی را روی دوربین فول فریم به وجود بیاورند. فوجی فیلم مجهز به لنز شارپ ۱۶-۵۵ میلیمتری با f/2.8 است که میتوان آن را همارز لنز ۲۴-۷۰ میلیمتری f/2.8 در - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - نظر گرفت که اغلب عکاسها با آن آشنایی دارند. معمولا گشودگی دیافراگم f/2.8 روی حسگر کراپ فوجی فیلم، عمق میدان مشابه با f/4 روی حسگر فول فریم ایجاد میکند.
روند فوق برای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - لنز ۵۵-۱۴۰ میلیمتری f/2.8 (در مقابل ۸۰-۲۰۰ میلیمتری f/2.8) و ۱۰-۲۴ میلیمتری f/4 (در مقابل ۱۶-۳۵ میلیمتری f/4) صدق میکند. نکتهی مهم اینجا است که نمیتوان روی لنزهای Zoom معمولی به عمق میدان سطحی مشابهی دست یافت؛ مگر اینکه از لنزهای سنگینتر فول فریم برندهای دیگری مثل کانون همراه با تقویتکنندهی فاصلهی کانونی مثل آداپتور لنز Viltrox.71x Speedbooster Canon EF برای Fuji X - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - استفاده کرد. لم - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - ناگزیر بود این انتخاب را بپذیرد؛ اما به آن - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - معنی نیست که نمیتوان روی حسگر کراپ به عمق میدان سطحی رسید.
دوربین فوجی فیلم ۳۵ میلیمتری f/1.4 قادر به تولید پسزمینهای خارج از فوکوس است. فوجی فیلم ۵۶ میلیمتری f/1.2 حتی بهتر از این هم عمل میکند. لنز میتاکن ۳۵ میلیمتری f/0.95 صرفا مخصوص افرادی است که میخواهند همه چیز خارج از فوکوس باشد.
تصویر ثبتشده با فوجی فیلم - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - X-T4 - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - با لنز ۳۵ میلیمتری f/1.4
لم میگوید:
تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
در دنیای واقعی، متوجه حرکت خود به f/2.0 و f/2.8 - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - شدم؛ حتی وقتی میتوانستم با f/1.4 بهصورت واید عکاسی کنم؛ اما چرا؟ زیرا گاهی f/1.4 بیش از اندازه نرم به نظر میرسد یا میدان فوکوس روی فول فریم بیش از اندازه باریک است؛ اما بهطور کلی دستیابی به عمق میدان سطحی روی حسگر APS-C اصلا برای من مشکلساز نبود.
لم بدون هیچ بهانهای به سراغ X-T4 ، دوربین حسگر کراپ رفت و آن را به دوربین اصلی حرفهای خود تبدیل کرد؛ و پس از عکاسی با این دوربین، شک و تردید او بهسرعت - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - برطرف شد. او میگوید:
تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد با تنوع بسیار
وقتی تصاویری از میز شام - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - و پدر خود ثبت کردم بسیار هیجانزده شدم. معتقدم حسی که دوربین در دستانتان القا میکند میتواند روش عکاسی را - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - تعیین کند.
لم پس از چند ماه استفاده از X-T4، نکات زیادی دربارهی آن آموخت. کیفیت تصاویر بسیار خوب هستند و معمولا حتی دقیقترین مشتریها نمیتوانند تشخیص دهند این تصاویر با یک حسگر کراپ ثبت شدهاند. درواقع بسیاری از پوسترهای فیلمهای هالیوودی مثل شکارچی هیولا، جوکر و دانکرک با دوربینهای قدیمیتر کراپحسگر فوجی مثل X-T2 و X-T3 ثبت شدهاند.
عکاسی با X-T4 و لنز ۱۰-۲۴ میلیمتری f/4 حسی مشابه عکاسی با سونی a7 III و لنز ۱۶-۳۵ میلیمتری f/4 دارد؛ با این تفاوت که دوربین فشردهتر شده است و صفحهی نمایش LCD سهطرفهی آن، ثبت تصاویر عمودی در نور مستقیم خورشید را آسانتر میسازد. بدنهی رنج فایندر به سبک X100V هم الهامبخش عکاسی از چشماندازهای خیابانی و بازی با نور و سایههای - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - شدید خورشید است. علاوه بر این، اندازهی دوربین به گونهای است که میتوان همه جا آن را حمل کرد.
سمت راست: تصویر ثبتشده با فوجی فیلم x-t4 با - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - لنز ۳۵ میلیمتری، گشودگی دیافراگم : f/1.4 ؛ سمت چپ: تصویر ثبتشده با فوجی فیلم X100v
لم همراه با X-T4، لنزهای فوجی فیلم ۳۵ میلیمتری f/1.4 ، لنز ۱۰-۲۴ - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - میلیمتری f/4 و لنز ۵۵-۲۰۰ با - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - f/3.5-4.8 هم خریداری کرد. او لنز ۵۰ میلیمتری Voigtlander با f/1.5 و لنز ۷۵ میلیمتری Voigtlander Heliar با f/2.5 را به عکاسی پرتره و لنز راکینن ۳۵ میلیمتری t/1.3 را به فیلمبرداری روایی اختصاص داد.
لم دربارهی تجربهی دهسالهی کار با انواع دوربینها میگوید:
تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد. جهت مشاوره کلیک کنید
با وجود مسیری که تا این مرحله طی کردم، نمیتوانم به بقیه توصیه کنم سیستمهای فول فریم خود را رها کنند - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - و به APS-C روی بیاورند. اگر استفاده از سیستمهای مختلف با مجموعهی کامل لنزها برای من اهمیتی - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - نداشت، احتمالا تجهیزات سونی خود را نگه میداشتم و روی سیستمهای فول فریم کانن یا پاناسونیک سرمایهگذاری - تعمیرات سولاردام توشیبا آبسرد - میکردم.
لم در بعضی موارد مثل عکاسی ورزشی به سیستم فول فریم نیاز دارد؛ اما او از تغییرات و رسیدن به دوربینهای فوجی فیلم رضایت دارد؛ زیرا اولویتهای او در عکاسی، فشردگی و قابلیت آسان حملونقل بودند.