اگر به شما میگفتند ۱۵ سال اول زندگیتان را با تمام خاطرات و تجربههایتان بدهید و در عوض، شانس زندگی به مدت ۱۵ سال در آیندهای دورتر داشته باشید تا تکنولوژی پیشرفتهتر را تجربه کنید، چه جوابی میدادید؟
من به این سؤال خیلی فکر کردهام؛ اما هنوز به جواب قطعی نرسیدهام. از طرفی پیشرفت تکنولوژی برای من همیشه هیجانانگیزترین جنبهی زندگی بشر بوده و بزرگترین حسرتم این است که احتمالا عمرم به پیشرفتهای بزرگ و تکاندهندهای در حد اختراع اینترنت نرسد؛ منظورم تکنولوژیهایی به سبک سریال Black Mirror است؛ مثل آپلود کردن ذهن در فضای ابری و - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - امکان ادامهی زندگی پس از مرگ یا یادآوری دقیق خاطراتی همچون تماشای فیلم به کمک تراشهای که - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - زیر پوست جاسازی شده است.
از طرف دیگر، نسل ما ظهور و افول فناوریهایی را تجربه کرده است که دیگر هیچوقت تکرار نخواهند شد و من همیشه - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - از شنیدن اینکه کسی نمیداند فلاپی چیست، شگفتزده میشوم.
به نظر شما اگر این تجربیات - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - را از ما بگیرند، آیا نگاهمان به دنیا و تکنولوژی همچون قبل باقی خواهد ماند؟ - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - گاهی به این قضیه به شکل یک بازی ویدیویی یا فیلم چندقسمتی نگاه میکنم و فکر میکنم نگاه افرادی که تنها آخرین قسمت بازی یا فیلم را تجربه کردهاند با افرادی که از همان قسمت اول درگیر داستان بودند، بدون شک فرق میکند. البته میشود خط داستان را در اینترنت خواند یا حتی سالها بعد از عرضهی قسمت اول، آن را با تماشا یا بازی کردن واقعا تجربه کرد؛ اما فکر میکنم پسنگری، لذت تجربهی بار اولی را از آن میگیرد.
کنسول بازی Brick Game
امروز در دنیای بازی ویدیویی همهجا صحبت از پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس است؛ خیلی از افراد شاید اولین تجربهشان با کنسولبازی به پلیاستیشن ۲ یا نهایتا ۱ برگردد. اما یک دههی شصتی و قدیمیتر، به احتمال زیاد کنسولهایی مانند آتاری و سگا را - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - هم در دورهی اوج محبوبیتشان تجربه کرده - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - و در کنارش، از بازی با کنسولهای دستی لذت برده است.
محبوبترین کنسول دستی در ایران بهاشتباه به «آتاری دستی» معروف بود؛ چون شرکت چینی سازندهی آن هیچ نسبتی با شرکت آمریکایی آتاری نداشت و در خود چین هم این کنسول با نام - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - تجاری بریکگیم (Brick Game) به معنی «بازی آجر» عرضه شد.
اگر خوش شانس بودید (و پولدار!)، میتوانستید در آن زمان بازی با کنسول دستی را با نسخهی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - اصلی و ژاپنی آن یعنی گیمبوی (Game Boy) که ساخت نینتندو - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - بود، تجربه کنید. اما گیمبوی در آن زمان بهسختی در ایران پیدا میشد؛ درحالیکه نسخهی چینی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - آن در بازار فراوان بود و قیمت بسیار پایینی داشت. دستی بودن این کنسول این مزیت را داشت تا آن را - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - مثل واکمن همه جا همراه خود - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - برد و ساعتها به بازی مشغول بود.
بریکگیم در دههی ۹۰ میلادی اولین بار در چین عرضه شد و به خاطر فراوانی، قیمت پایین و تنوع بازیها خیلی زود به محبوبیت زیادی در دنیا و بهخصوص در روسیه دست پیدا کرد. این کنسول دستی دارای شکلی مستطیلی با گوشههای گرد و صفحهی نمایش ۱۰ در ۲۰ - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - پیکسل تکرنگ بود، از دو باتری قلمی AA استفاده میکرد و برخلاف گیمبوی اولیه که طراحی ثابتی داشت، در اندازه، شکل و رنگهای مختلفی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - عرضه شد.
کنسول بریکگیم - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - در رنگهای مختلف؛ روی کنسول با اغراق به ۹۹۹۹ بازی اشاره شده
ایدهی اصلی ساخت این دستگاه از - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - روی بازی نامآشنای تتریس (Tetris) گرفته شده بود که در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ توسط برنامهنویس روسی الکسی پاژیتنوف برای کامپیوتر الترونیکا ۶۰ ساخت اتحاد جماهیر شوروی تولید شد. در - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - واقعخیلی از افراد بریکگیم را با نام تتریس میشناسند؛ چون با این - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - کنسول چینی بود که این بازی به شهرت جهانی رسید.
بازیهای محبوب آتاری - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - دستی در آن زمان شامل تتریس، اتومبیلرانی، تانک، مار و البته بازی Brick Breaker (آجرشکن) بود که در آن باید با شلیک توپ به سمت آجرها، آنها را نابود میکردید. این بازیها از پیش در کنسول نصب شده بود و نصب بازیهای جانبی در این دستگاه ممکن نبود. - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - روی برخی از این کنسولها تعداد بازیهای نصبشده بهطور اغراق آمیزی تا چندین هزار نوشته شده بود که البته این فقط یک ترفند مارکتینگ بود و کوچکترین تفاوت در یک سبک بازی، - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - یک بازی جداگانه در نظر گرفته میشد. تعداد واقعی بازیهای بریکگیم بر اساس سبک بازی معمولا بین ۱ تا ۵ بود و همیشه شامل بازی تتریس میشد. امتیازی که از انجام بازی بدست میآمد تا زمانیکه باتری از دستگاه خارج - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - نمی شد، در حافظهی کنسول باقی میماند.
بازی محبوب تتریس - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - در بریک گیم
بازی اتومبیلرانی
متاسفانه از بریکگیم تاریخچهی چندانی در اینترنت وجود ندارد و هرچه از این کنسول دستی دوستداشتنی باقی مانده، بیشتر خاطرات و تجربیات شخصی است تا اطلاعات دقیق آماری. در عوض نسخهی اصلی آن، یعنی گیمبوی که توسط شرکت نینتندو در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد، تاریخچهی طولانیتر و دقیقتری دارد. بریکگیم با همهی خوبیها و محدودیتهایش به همان شکل باقی ماند؛ درحالیکه نینتندو به توسعه و - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - بهبود گیمبوی ادامه داد.
اگر - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - میخواهید خاطرات گذشته را زنده کنید (یا شاید برای اولین بار بخواهید حس بازی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - با آتاری دستی را تجربه کنید)، میتوانید بازی اندرویدی Brick Game را از گوگل - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - پلی به رایگان دانلود کنید. این بازی دارای ۱۹ بازی معروف آتاری دستی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - با همان طراحی و صدای ۸ بیتی نسخهی اصلی است؛ اما قابلیت انتخاب رنگهای مختلف دارد. در نسخهی اندرویدی این بازی حتی میتوانید امتیازهایتان را در جدول رتبهبندی (Leaderboard) ثبت کنید؛ قابلیتی که حتی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - تصور آن در سالهای اولیه عرضهی بریکگیم ممکن نبود.
اگر مایلید کنسول را در دست بگیرید - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - و با آن بازی کنید، با یک جستجوی سریع در اینترنت میتوانید کنسولهای قدیمی و کارکرده را ببینید که - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - با قیمتهای مختلف به فروش گذاشته شدهاند.
کنسول بازی Game Boy
کنسول گیمبوی را یکی از خلاقترین کارمندان - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - شرکت نینتندو بهنام گونپی یوکوی (Gunpei Yokoi) طراحی کرد. گونپی طراح اسباببازی بود و استعداد کمنظیری در خلق اسباببازیهای عجیب و شگفتانگیز داشت. زمانیکه در - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - نینتندو کار میکرد، اسباببازی Ultra Hand - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - را ساخت که - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - درواقع یک دست - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - پلاستیکی دراز بود و به کمک آن فرد میتوانست وسایلی که در جای دور از دسترسی قرار داشتند، بگیرد و به خود نزدیک کند. مدیر نینتندو آنقدر از این اختراع خوشش آمده بود که تصمیم گرفت از این مدل اسباببازی بیشتر تولید کند و اینگونه - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - بود که گونپی در مسیر ساخت یکی از بهترین اسباببازیهای الکترونیکی تاریخ قرار گرفت. از گونپی همچنین بهعنوان فرد تأثیرگذاری در تاریخ کنسول بازی و توسعهی دستهی بازی یاد میشود؛ زیرا او بود که D-pad صلیبی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - شکل را - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - اختراع کرد.
اسباب بازی Ultra Hand ساخت نینتندو
هدف از طراحی گیمبوی این بود که شبیه اسباببازی باشد اما حس کار کردن با کامپیوتر به کاربر بدهد. اولین نسخهی گیمبوی صفحهی نمایش سبزرنگ کوچکی داشت که فقط میتوانست چند طیف از - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - رنگ - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - خاکستری را نمایش دهد. محبوبترین بازیهای گیمبوی، تتریس و سوپر - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - ماریو لند بود.
طراحی گیمبوی وامدار طراحی سری کنسولهای دستی NES و Game & Watch است که توسط خود گونپی طراحی شده بود و نینتندو آنها را بین - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - سالهای - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۱ در ژاپن عرضه کرد. اولین کارتریج کنسول Game & Watch شامل سه بازی Oil Panic، Donkey - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - Kong و Green House بود.
گونپی در - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - نظر داشت کطراحی گیمبوی بهگونهای باشد که گیمر - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - بتواند یک روز کامل با آن بازی کند؛ برای همین به جای طراحی بدنهی باریک و استفاده از تنها دو باتری AA (همچون بریکگیم)، گیمبوی بدنهی ضخیم و بزرگی داشت، از مواد مستحکمتری ساخته شده بود و ظرفیت باتری آن - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - بیشتر بود. درواقع، گیمبوی آنقدر مستحکم بود که حتی از جنگ جان سالم به در - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - برد و یک نسخهی بازمانده از جنگ آن در فروشگاه نینتندو در نیویورک نگهداری میشود و هنوز میتوان با آن بازی کرد!
گیم بوی بازمانده از جنگ
ننیتندو در سال ۱۹۹۸ نسخهی رنگی گیمبوی را با نام Game Boy Color به بازار عرضه کرد که جزو نسل پنجم کنسولهای بازی ویدویی به حساب میآید. پرفروشترین بازی گیمبویکالر، نسخهی گلد و سیلور پوکمون بود که ۲۳ میلیون نسخهی آن در سراسر دنیا عرضه شد.
نام کنسول | سال عرضه | کشور سازنده | تصویر |
---|---|---|---|
ارائه خدمات تعمیرات سولاردام کندی ستارخان با ارزانترین قیمتکنسول دستی لیایدی Mattel | ۱۹۷۷-۷۸ | آمریکا | |
میکروویژن - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - ساخت شرکت Milton Bradley | ۱۹۷۹ | آمریکا | |
سری کنسولهای Game & Watch ساخت نینتندوتعمیرات سولاردام کندی ستارخان. جهت مشاهده قیمت و سفارش کلیک کنید | ۱۹۸۰-۹۱ | ژاپن | |
کنسول Game Pocket Computer ساخت Epoch | ۱۹۸۴ | ژاپن | |
گیم بوی ساخت نینتندو | ۱۹۸۹ | ژاپن | |
کنسول Lynx / Lynx II ساخت شرکت آتاری | ۱۹۸۹ | آمریکا | |
کنسول Turbo Express ساخت شرکت NEC | ۱۹۹۰ | ژاپن | |
کنسول Game Gear ساخت سگا | ۱۹۹۰ | ژاپن | |
کنسول بریکگیم | دهه ۱۹۹۰ | چین | |
کنسول Nomad ساخت سگا | ۱۹۹۵ | ژاپن | |
کنسول game.com ساخت شرکت Tiger Electronics | ۱۹۹۷ | آمریکا | |
کنسول Neo Geo Pocket Color ساخت SNK | ۱۹۹۸-۹۹ | ژاپن | |
کنسول رنگی Game Boy Color نینتندو | ۱۹۹۸ | ژاپن | |
کنسولهای WonderSwan ساخت شرکت Bandai | ۱۹۹۹-۲۰۰۰ | ژاپن | |
کنسولهای Game Boy Advance / Advance SP / - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - Micro | ۲۰۰۱ / ۲۰۰۳ / ۲۰۰۵ | ژاپن | |
کنسولهای N-Gage / N-Gage QD ساخت Nokia | ۲۰۰۳-۰۴ | فنلاند | |
کنسولهای نینتندو DS / DS Lite | ۲۰۰۴ / ۲۰۰۵ | ژاپن | |
کنسول قابلحمل PlayStation Portable | ۲۰۰۴ | ژاپن | |
کنسول Gizmondo ساخت شرکت Tiger Telematics | ۲۰۰۵ | سوئد | |
کنسول GP2X ساخت GamePark Holdings | ۲۰۰۵ | کره جنوبی | |
امولاتورهای دستیار دیجیتال شخصی (PDA) | - | - |
صنعت بازی در دنیا امسال ۱۵۹٫۳ میلیارد دلار درآمد داشته است و پیشبینی میشود این رقم در سال ۲۰۲۳، از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور کند. البته جای تعجب ندارد؛ بازیهای ویدیویی دهها سال است که درکنار ما هستند و گسترهی وسیعی از پلتفرمها، از جمله سیستم آرکید، کنسول خانگی، کنسول دستی و گوشیهوشمند را شامل میشوند. اغراق نیست اگر بگوییم بازیهای ویدیویی در خط - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - مقدم فناوری کامپیوتری هستند.
بشر برای رسیدن به این نقطه از تکنولوژی در بازیهای ویدیویی، مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی را طی کردهاست و تصور اینکه بعضی از - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - ما اولین تلاشهای بشر برای ساخت بازی ویدیویی را تجربه کردهایم، هم شگفتانگیز است و - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - هم کمی ترسناک؛ زمانیکه در کارتریج بازی فوت - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - میکردیم تا مشکل اجرا نشدن بازی را حل کنیم؛ یا زمانیکه کارت حافظه هنوز اختراع نشده بود و برای دیدن پایان بازی باید آن را - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - در چند ساعت پشتسرهم تمام میکردیم؛ و البته دوباره فردا همهی این مراحل را از اول بازی میکردیم و مثل بار اول از آن لذت - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - میبردیم.
سیر تکاملی کنسولهای دستی نینتندو
چه جادویی در آن بازیهای ۸ بیتی و آرکید بود که هیچوقت برایمان تکراری نمیشدند و هنوز هم با هیجان - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - و علاقه از آنها یاد میکنیم؟ بازیهای - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - کنونی با گرافیک مبهوتکنندهی - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - سهبعدی و واقعیت افزوده، آهنگسازی ارکسترال، خط داستانی پیچیده و بازیگران حرفهای که جای کاراکترها نقش بازی میکنند، چه کم دارند - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - که بعد از یک یا دو بار بازی کردن، معمولا دیگر به سراغشان نمیرویم؟ شاید چون انتخابهایمان بیشتر شده است و وقتمان کمتر؛ شاید چون توقعمان زیادتر شده است و نگاهمان منتقدانهتر؛ یا شاید این تأثیر نوستالژی است که باعث میشود گذشته را از درون لنزهای رترو - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - ببینیم و اینطور فکر - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - کنیم که از تصاویر پرزرقوبرق امروزی زیباتر به نظر میرسند.
جواب هرچه هست، دنیای شگرف و سحرانگیز بازی ویدیویی روی همین آجرهای ساده پیریزی شده است و اگر تتریس و Brick Breaker نبود، اگر انسان نیاز به بازی کردن و نوآوری را در خود نمییافت، شاید امروز - تعمیرات سولاردام کندی ستارخان - صحبتی از کنسولهای نسل نهمی نبود.
نظر شما چیست؟ اگر از بریکگیم یا کنسولهای دستی دیگر خاطرهای دارید، ما با در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا تجربهی بیش از ۳۰ سال زندگی کردن با کنسولهای بازی را کنار هم جشن بگیریم.