تاویس لیف گلاور عکاس هنری و مؤلف در هونولولوی هاوایی است. نکات - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - ارائه شده در این مقاله توصیههای شخصی هنرمند هستند. میتوانید آثار این هنرمند را در وبسایت او، فلیکر، اینستاگرام و فیسبوک دنبال کنید. گلوور همچنین مدرسه اصول روانشناسی گشتالت بر هنر و عکاسی است.
در عکاسی، نورپردازی مناسب بهمعنی عبور نور کافی از لنز به حسگر برای ثبت سوژه و محیط است. برای نورپردازی مناسب باید بسته به هدفی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - که دارید، بین سرعت شاتر، گشادگی دیافراگم و ایزو ارتباط تعادل برقرار کنید؛ پس نکتهی اصلی «هدف» است.
همانطور که قلمضربههای نقاش روی بوم تنظیمات - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - نقاشی هستند، عکاس هم باید تنظیمات اولیه را روی دوربین خود اجرا کند. با تنظیمات مناسب میتوان به جلوهها و زیباییشناسی دلخواه در عکاسی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - رسید. معمولا عکاسهای تازهکار بهجای یادگیری روش Manual عکاسی، در حالت Auto عکاسی میکنند. آنها میدانند چه میخواهند اما دوربین نمیتواند هدفشان را بهخوبی درک کند. با بررسی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - بیشتر تنظیمات Manual و Auto میتوان به تفاوت این دو حالت پی برد.
برای تعریف تنظیمات Auto این مثال را در نظر بگیرید: فرض کنید در بیابان زندگی میکنید و ترموستات خانهی خود را کنترل میکنید. معمولا برای ذخیرهی انرژی آن را روی ۷۸ درجه تنظیم میکنید اما وقتی مهمان دارید برای آسایش آنها تنظیمات را روی ۷۰ قرار میدهید. اگر یکی از مهمانها گرمازده شود ممکن است درجه را پائینتر هم بیاورید.
در مثال فوق، تنظیمات براساس شرایط تغییر میکند. ترموستات سرنخی از مهمانهای جدید ندارد، بنابراین وظیفهی شما است که تنظیمات را کنترل کنید. به همین ترتیب تنظیمات Auto در دوربین باهوشتر از شما نیستند؛ اما جای نگرانی نیست تا پایان این مقاله روش کنترل تنظیمات را میآموزید.
هدف این مقاله آموزش روش کنترل کامل بر نور است. در این بخش با تشابه دوربین و چشم انسان و مروری سریع بر نورسنجی آشنا خواهید شد. درک نورسنجی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - ساده است. با اعمال تغییرات و تنظیمات، خط روی صفحه به سمت چپ یا راست حرکت میکند. اگر خط در وسط قرار بگیرد بهمعنی نورپردازی مناسب است؛ با حرکت آن به سمت - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - راست نور شدیدتر میشود و با حرکت به سمت چپ از شدت نور کم میشود؛ به همین سادگی! با یادگیری حالت Manual متوجه میشوید که گاهی اوقات نورسنج میتواند گمراهکننده باشد.
شاتر دو هدف عمده دارد که در تعادل - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - با گشادگی دیافراگم و ایزو است: به کنترل نور (اکسپوژر) کمک میکند؛ مدت زمان دریافت نور - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - را تعیین میکند. سرعت شاتر مانند پلک زدن است. چشم خود را ببندید سپس آن را - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - خیلی آهسته باز و بسته کنید در مقایسه با پلک زدن سریع، نور بیشتری به چشمتان برخورد میکند. کل زمانیکه پلک (شاتر) باز است - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - دو اتفاق رخ میدهد: نور وارد میشود؛ حرکت ثبت میشود. دوربین هم به همین ترتیب نور و حرکت را میبیند و این دو را در یک تک فریم ترکیب میکند.
به همین دلیل بعضی تصاویر - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - ممکن است تار یا بهشدت روشن باشند؛ در چنین شرایطی میتوان گفت چشم دوربین به آهستگی پلک زده است. هرچقدر سرعت شاتر بالاتر باشد دوربین سریعتر پلک میزند و آنچه را میبیند بیحرکت میکند (freeze). به این ترتیب لنزها نور کمتری دریافت میکنند. در دو مورد از سرعت شاتر بالا استفاده میشود:
۱. نیاز به - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - ثبت سوژه
۲. کار با گشادگی دیافراگم و ایزو برای ثبت نور کافی و رسیدن به نورپردازی مناسب.
باید سرعت شاتر خود را براساس سوژهی عکاسی تعیین کنید. برای به خاطر سپاری آسان میتوانید از اصطلاح «سرعت سوژه» استفاده کنید. اگر از سوژهای سریع عکاسی میکنید و میخواهید آن را مانند یک مرغ مگسخوار در هوا فریز کنید باید از سرعت شاتر بسیار بالایی استفاده کنید (برای مثال ۱/۸۰۰۰). اگر میخواهید از سوژهای سریع مانند خودرو با موشن بلور جهتدار عکاسی کنید باید از سرعت - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - پائینتر شاتر استفاده کنید (۱/۶۰).
به این ترتیب صرفنظر از تنظیمات سرعت شاتر، برای رسیدن به نورپردازی مناسب باید آن را - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - نسبت به گشادگی دیافراگم و ایزو به تعادل برسانید. درک سوژه در رسیدن به تنظیمات صحیح و بهترین نتیجه مؤثر است.
گشادگی دیافراگم دو عملکرد عمده دارد: به کنترل نور - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - کمک میکند؛ عمق میدان را تنظیم میکند. گشادگی دیافراگم همان مردمک چشم است که به توزیع و تمرکز نور کمک میکند. تا به حال حتما برایتان پیش آمده است که با خروج از کافیشاپ یا مغازهای تاریک نور محیط چشمتان را اذیت کرده است. در این شرایط به نظر میرسد نور فضای خارج از مغازه بیش از حد بالا است؛ عنبیهی چشم (درست مانند گشادگی دیافراگم) برای مسدود ساختن نور منقبض نمیشود و اولین رنگی که میبینید رنگ - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - سفید است.
درست مانند سرعت شاتر هرچقدر گشادگی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - دیافراگم را افزایش دهید نور کمتری به لنز برخورد میکند. گشادگی دیافراگم «عمق میدان» را هم کنترل میکند که گاهی برای عکاسها گیجکننده است. روشی سادهتر برای درک عملکرد گشادگی دیافراگم، جدای از کنترل - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - نور این است که میزان تار شدن منطقهی خارج از فوکوس را هم تعیین میکند (معمولا در پسزمینه چنین جلوهای دیده میشود). تار شدن پسزمینه هم به عمق میدان بستگی دارد. هرچقدر گشادگی دیافراگم بیشتر باشد، وضوح بیشتری در تصویر نهایی دیده میشود. به تار شدن پسزمینه یا پیشزمینه اصطلاحا «بوکه» گفته میشود.
اگر میخواهید از نظر زیباشناسی حس «نرمی» را القا کنید و بهدنبال بوکهی بیشتری هستید به گشادگی دیافراگم کمتر (f/1.2-2.8) نیاز دارید؛ اما اگر میخواهید بخش زیادی از چشمانداز داخل فوکوس باشد، باید از گشادگی دیافراگم بالاتری استفاده کنید (f/11-22). برای تنظیمات صحیح بوکه باید به درک صحیحی از عمق میدان برسید.
ایزو (ASA برای فیلم) تنها یک کارکرد دارد: افزایش حساسیت حسگر (فیلم) دوربین نسبت به نور. استفاده از ISO شباهت زیادی به سلولهای میلهای چشم دارد که برای دید در شب به کار میروند یعنی زمانیکه تعداد زیادی از مخروطها نتوانند نور کافی را دریافت کنند. برای تنظیم نورپردازی، ایزو اولویت آخر است زیرا ممکن است آثار منفی بر تصویر نهایی داشته باشد و با افزایش ایزو، نویز هم افزایش پیدا میکند.
بعضی نویزها یا دانههای روی تصویر از نظر زیباشناسی خوشایند هستند و با ظهور فناوری مدرن، ایزوهای پائین تأثیر اندکی روی تصویر نهایی میگذارند. در ایزوهای بالا مانند ۱۲۸۰۰ میتوان افت کیفیت قابل توجهی را بهخصوص در تصاویر چاپی یا - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - تصاویر دیجیتالی بزرگنمایی شده مشاهده کرد. دوربینهای قدیمیتر حتی در ایزوهای ۱۶۰۰ و ۳۲۰۰ افت کیفیت را نشان میدهند.
برای اجتناب از نویزهای ناخواسته همیشه باید تنظیمات ISO را روی کمترین مقدار قرار دهید و در صورت نیاز - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - پس از تنظیم گشادگی دیافراگم و سرعت شاتر آن را افزایش دهید. معمولا در نور روز یا عکاسی با - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - فلش نیازی به بالا بردن ایزو نیست.
دوربینهای فول فریم معمولا نویز کمتری دارند اما ازآنجاکه این عکس با حسگر کوچکتری گرفته شده است، نویز در آن بیشتر است
هنگام عکاسی Manual باید - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - سؤالهای زیر را از خود بپرسید: آیا میخواهم سوژه را با موشن بلور ثبت کنم یا تکنیک فریز را روی آن پیادهسازی کنم (بیحرکت کردن سوژه در فضا)؟ چه مقدار بوکه در پسزمینه یا پیشزمینه میخواهم؟ آیا میخواهم اغلب سوژهها در فوکوس باشند؟ پس از اعمال تنظیمات در صورت کاهش نور، میتوانید تنظیمات ایزو را تغییر دهید یا از منبع نور خارجی استفاده کنید.
تصویر زیر زنی را نشان میدهد که بیحرکت دراز کشیده است برای ثبت این عکس از سرعت بالای شاتر استفاده شده است (تنظیمات: f/1.8، 1/250، ایزو ۱۰۰)؛ اما - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - دلیل این کار چیست؟ در درجهی اول برای رسیدن به بوکه نیاز به گشادگی دیافراگم پائین است؛ ایزو هم برای کاهش نویز به پائینترین مقدار تنظیم شده است. عکاس نمیخواهد ایزو یا گشادگی دیافراگم را افزایش دهد بنابراین تنها گزینهی باقیمانده در مثلث نورپردازی، سرعت شاتر است.
برای رسیدن به نور مناسب در - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - تصویر زیر، سرعت شاتر افزایش یافته است. برای نورپردازی مناسب - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - کل تنظیمات دست به دست هم میدهند اما باز هم همه چیز به انتخاب شما بستگی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - دارد. به یاد داشته باشید هدف شما بهعنوان - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - هنرمند، بیان بصری است؛ بنابراین کنترل تنظیمات را به دست بگیرید و به همه نشان دهید چه چیزی در ذهنتان میگذرد.
در تصویر بعدی (تنظیمات: f/2,1، 1/1600، ایزو 100)، سرعت شاتر ۱/۱۶۰۰ است با این سرعت آب پاشیدهشده در هوا فریز میشود. البته با نگاهی دقیقتر میتوان کمی موشن بلور را در آب - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - شلنگ مشاهده کرد. ازآنجاکه سرعت آب بالا است برای فریز کامل آن در عکس باید از سرعت شاتر بیشتری مثل۱/۴۰۰۰ استفاده کرد. به این ترتیب درک سرعت شاتر میتواند منجر - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - به توقف یا حرکت شود.
گشادگی دیافراگم علاوه بر کنترل نور عبوری به لنز - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - در خلق جلوههای زیباشناسانه هم کاربرد دارد. برای مثال از خود بپرسید بهدنبال عکس نرم - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - یا سخت هستید؟ به بیان دیگر: میخواهید همه چیز را در فوکوس قرار دهید یا میخواهید سوژه با بوکهی بیشتر در پسزمینه یا پیشزمینه در فوکوس قرار بگیرد؟
بوکه از نظر زیباشناسی بسیار ستایش شده است اما همیشه باید در جهت هدف عکس از آن استفاده کرد. برای مثال میتوان از بوکه برای نرم کردن انحرافهای پسزمینه در محیطهای شلوغ استفاده کرد. این ویژگی برای افراد تازهکار بسیار مفید است زیرا آنها بهندرت میتوانند - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - از سوژه متناسب با پسزمینه عکاسی کنند. اغلب عکاسهای حرفهای منظره و مد - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - از گشادگی دیافراگم بالا و دانش ترکیببندی برای قرار دادن سوژهها در فوکوس و همچنین افزایش وضوح پسزمینه یا پیشزمینه استفاده میکنند.
در تصویر بعدی (تنظیمات: f/1.4، 1/60، ISO 250)، برای افزایش بوکه از گشادگی دیافراگم پایین استفاده شده است. گشادگی f/1.4 باعث میشود چشمهای مدل تمرکز اصلی عکس باشند و سایر قسمتها در حالت تاری مناسبی قرار بگیرند. مدل در این تصویر یک پیراهن پولکدار به تن دارد که باعث ایجاد هایلایت و تشکیل دایرههای بوکه شده است.
سؤال این است که چرا برای این عکس ایزو روی ۲۵۰ تنظیم شده است و از ایزوی پایینتری مثل ۱۰۰ استفاده نشده است؟ گشادگی دیافراگم برای سوژه در پائینترین مقدار قرار دارد و عکاس تمایلی به تغییر آن ندارد. سرعت شاتر هم متناسب با سوژهی بیحرکت تنظیم شده است و - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - بهقدری پائین است که بتوان بدون خطر - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - موشن بلور بهصورت دستی عکاسی کرد. با توجه به این تنظیمات نور تصویر پایین میآید درنتیجه برای رسیدن به نورپردازی مناسب باید ایزو را افزایش داد.
نکتهی دیگری که دربارهی گشادگی دیافراگم باید در نظر گرفت، فاصلهی کانونی است که محل قرارگیری بوکه را تعیین میکند. اگر فوکوس روی دست سوژه - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - باشد، بوکه در پیشزمینه و روی چهره قرار میگیرد اما ازآنجاکه فوکوس نزدیک به چهرهی مدل است، بوکه در پسزمینه قرار میگیرد.
حتی اگر از گشادگی دیافراگم کم و فوکوس نسبتا نزدیک به پرتره استفاده شود، تمام اشیای نزدیک به لنز حالت محو و تار به خود میگیرد. در تصویر بعد صفحات یا لایههای کانونی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - را مشاهده میکنید (تنظیمات f/2.8، 1/250، ایزو ۲۰۰) که در آن - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - تمرکز اصلی فوکوس روی مدل است و لایههای مختلف آبنباتهای صورتی با نزدیک شدن به لنز تار میشوند.
از این روش میتوان برای رسیدن به فوکوس معکوس هم استفاده کرد و داستان متفاوتی را نقل کرد. تصویر بعد یک نمونه از فوکوس پسزمینه است. با - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - گشادگی دیافراگم بالا و فاصلهی نزدیک به سوژه و فوکوس - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - روی فاصلهی دورتر میتوان به بوکه در پیشزمینه رسید.
در تصویر جنگلی زیر (تنظیمات f/2.8، 1/60، ISO 200) از گشادگی دیافراگم بسیاری پائینی استفاده شده است اما چرا اثری از تاری یا محوشدگی در پسزمینه دیده نمیشود؟ زیرا مدل و درخت از لنز دوربین فاصله دارند و قدرت بوکه کاهش یافته است. افزایش فاصله در کاهش بوکه تأثیر دارد؛ مگر اینکه چیزی بین سوژه و لنز قرار بگیرد.
درست مانند تصویر آبنبات صورتی، اگر - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - روی مدل تصویر فوکوس شود هر شیئی که در نزدیک لنز قرار دارند تار میشوند. این عکس یک نمونهی دیگر از تعیین عمق میدان براساس فاصلهی کانونی و نزدیکی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - اشیا به لنز است.
عکاسهایی که از سوژههای کوچک مثل حشرات و حلقههای ازدواج با لنز ماکرو عکاسی میکنند بسیار به سوژه نزدیک میشوند. به همین دلیل بوکه عامل برجستهای در این تصاویر است. اگر برای سوژهی نزدیک به لنز از گشادگی دیافراگم پائین استفاده کنید، به عمق میدانی سطحی دست خواهید یافت. درنتیجه برای ثبت جزئیات باید گشادگی دیافراگم را افزایش دهید.
در تصویر دراماتیک زیر از حلقهی ازدواج (تنظیمات: f/3.5، 1/1000، ISO 800) تنظیمات تست - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - شدهاند. گشادگی دیافراگم برابر با - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - f/3.5 تنظیم شده است برای ثبت جزئیات حلقه میتوان مقدار آن را افزایش داد اما افزایش آن بر بوکهی پسزمینه - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - تأثیر میگذارد. سرعت شاتر برای فریز کردن آب پخش شده روی حلقه نسبتا - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - بالا است و ایزو هم برای رسیدن به نورپردازی مناسب تنظیم شده است.
در تصویر زیر از مارمولک (تنظیمات: f7.1، 1/400، ISO 125) میتوان افزایش تاری هنگام استفاده از لنز ماکرو را بهوضوح دید. این تصویر با لنز ارزانقیمت ۳۰۰ میلیمتری با تنظیمات ماکرو ثبت شده است زیرا لنزهای زوم بوکه را افزایش میدهند و از نظر تئوری بهمعنی نزدیک شدن به سوژه هستند. ازآنجاکه گشادگی دیافراگم f/7.1 است بخش زیادی از مارمولک در فوکوس قرار دارد.
پس از آشنایی برای تنظیمات دستی میتوانید برخی حالتهای Auto را درک و تحلیل کنید. استفاده از حالتهای Auto بدون درک - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - عملکرد و تأثیر سرعت شاتر، گشادگی دیافراگم و ایزو بر تصویر نهایی مانند قرار دادن هواپیما - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - در - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - حالت پایلوت است بدون اینکه - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - از عملکرد فرود و صعود آن بهصورت دستی یا Manual آگاه باشید. کامپیوتر کوچک داخل دوربین هرگز - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - نمیتواند سوژههای شما را درک کند بنابراین باید خودتان به تنظیم آن بپردازید. برخلاف بسیاری از افراد تازهکار، نباید کار را با تنظیمات - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - Auto شروع کنید و سپس به سراغ روش Manual بروید. بهگفتهی تاویس لیف گلوور نویسندهی اصلی این مقاله:
خدمات خوب برای تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر میخواهی؟ پس کلیک کن.
اولین DSLR من Canon 7D بود که خیلی خوب به من خدمت کرد. این دوربین را برای سفر به اروپا همراهبا بهترین دوست دوران - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - مدرسه خریده بودم - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - و اصلا نمیدانستم چطور باید از آن استفاده کنم. - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - با تماشای چند ویدئوی یوتیوب سعی کردم به درک صحیحی از مفهوم اکسپوژر (نورپردازی) برسم اما چیزی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - دستگیرم نشد. درنتیجه در طول یک ماه سفر اروپا از حالت اتو براکت برای عکاسی در - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - سه حالت نوردهی استفاده کردم (از این حالت معمولا برای ادغام در گسترهی دینامیکی بالا یا تصاویر HRD استفاده میشود.) پس از آن تصویری - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - که بهترین ظاهر را داشت انتخاب کرده و سایر عکسهای را پاک کردم. بعضی عکسها زیاد روشن بودند و برخی دیگر - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - زیادی تیره بودند - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - اما نمیدانستم که چگونه باید تنظیمات Auto را برای رسیدن به نورپردازی مناسب تغییر دهم.
تصویر پانارومای ورناسا در ایتالیا (با تنظیمات f/20، 1/1250، ISO 6400) به نظر خوب میرسد اما با نگاهی نزدیکتر متوجه خرابیهای آن میشوید. ازآنجاکه تنظیمات برای این تصویر در حالت Auto قرار داشته است دوربین فقط میتواند بخشی از نیازها را حدس بزند. برای - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - مثال برای ثبت یک - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - چشمانداز بیحرکت چه نیازی به سرعت شاتر ۱/۱۲۵۰ است؟ چرا ایزو هنگام روز باید تا این اندازه بالا باشد؟ یا چرا گشادگی دیافراگم بالا است.
هرکدام از تنظیمات یادشده دقیقا عکس یکدیگر عمل میکنند و نشان میدهد که دوربین در حدس نیازهای سوژه تا چه اندازه بیملاحظه و کودن است. اگر قرار بود این عکس دوباره گرفته شود، لازم بود عکاس در قدم اول سوژهها را شناسایی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - کند؛ در اینجا سوژه همان منظره است. ایزو بهصورت پیشفرض روی کمترین مقدار قرار دارد بنابراین در درجهی اول باید گشادگی دیافراگم را تنظیم کرد. اغلب چشماندازها در گشادگی تقریبی f/11 کاملا در فوکوس قرار میگیرند. پس از تنظیم گشادگی دیافراگم سرعت شاتر برای رسیدن به نور مناسب تنظیم میشود. اگر سرعت شاتر بیش از اندازه پائین رفت، برای کاهش ریسک لرزش دوربین میتوانید کمی ایزو را افزایش دهید.
در جزئیات عکس ورنازا بهوضوح میتواند دید که چگونه ایزوی بالا منجر به تولید مقدار زیادی نویز دیجیتالی میشود. این تنظیمات شاید - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - برای برخی عکاسها خوشایند باشد زیرا مشابه ظاهر فیلم است اما برای تصاویر چاپی بزرگ نیاز بهوضوح بیشتری است.
معمولا در حالتهای مختلف Auto دوربین چشمانداز دلخواه شما را ثبت نمیکند. نورسنج معمولا نور و تاریکی موجود در صفحه را اندازهگیری میکند سپس از خاکستری ۱۸ درصد برای محاسبهی نورپردازی صحیح استفاده میکند؛ بنابراین با نقاط روشن زیاد و نقاط - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - تاریک اندک، نور عکس بیش از اندازه زیاد میشود و دوربین آن را در نورسنج هم منعکس میکند. اگر از روش Manual استفاده میکنید با عبور نور کمتر میتوانید خروجی نهایی را تنظیم کنید. اگر از حالت Auto استفاده میکنید این کار - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - بهصورت خودکار انجام میشود.
همین اتفاق هنگام عکاسی در یک محیط آفتابی یا برفی رخ میدهد. دوربین دقیقا نمیداند سوژه چیست و چگونه آن را نورپردازی کند بنابراین با وجود اطلاعات کم به محاسبه میپردازد. حالتهای نورسنجی دیگری مثل نورسنجی نقطهای هم وجود دارند. با استفاده از EV dial (مقدار اکسپوژر) میتوان تا اندازهای حالتهای Auto را کنترل کرد. با این تنظیمات میتوانید در صورت محاسبهی نادرست دوربین، نورپردازی را تنظیم کنید.
در دوربینهای مبتدی، حالتهای Auto متنوع و زیاد - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - هستند اما کدام یک گزینهی بهتری هستند. حالت اول، AV یا «اولویت دیافراگم» است. در این حالت امکان تنظیم گشادگی دیافراگم و ایزو وجود دارد اما دوربین، سرعت شاتر را بهصورت خودکار - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - تنظیم میکند.
حالت بعدی، TV یا «اولویت زمان» است. سرعت شاتر معمولا مدت زمان رسیدن نور به حسگر را کنترل میکند. این حالت هم دقیقا بهمعنی تنظیم سرعت شاتر و ISO است با این تفاوت که دوربین گشادگی دیافراگم - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - را بهصورت خودکار تنظیم میکند.
غیرقابل پیشبینیترین - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - حالت Auto در اغلب دوربینهای فول فریم حالت P - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - یا «برنامه» - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - است. دوربین در این حالت سرعت شاتر و گشادگی دیافراگم را کنترل میکند. شما حتی میتوانید ایزو را بهصورت Auto تنظیم کنید و عکاسی را - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - کاملا - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - به دوربین واگذار کنید اما اغلب هنرمندان معمولا بهدنبال کنترل بیشتر هستند.
دو حالت اول Auto یعنی (AV، TV) در جاهایی مثل مراسم ازدواج کاربرد دارند که سرعت تغییر نور و محیط بالا است. معمولا برای عکاسی از حرکت و رقص افراد در مراسم ازدواج باید گشادگی دیافراگم و سرعت شاتر را کنترل کرد.
حالا که اطلاعات بیشتری دربارهی عکاسی به حالت - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - Manual دارید میتوانید پیشفرضهای خود را تنظیم کنید. تاویس گلوور برای دوربین عکاسی خیابانی خود، یک حالت کاربری با تنظیمات فضای خارجی (f/5.6، 1/1000، Auto ISO) و تنظیماتی برای فضای داخلی (f/2.8,1/250,Auto ISO) تعریف کرده است. او میگوید:
تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر. جهت مشاوره کلیک کنید
برای فضای داخلی نیاز به بوکهی بیشتری دارم و نمیتوانم از سوژههای سریع عکاسی کنم. بااینحال، نکتهی جالب این است که میتوانم بدون نگاه کردن به دوربین، حالتها را تغییر دهم
حالا زمان آن رسیده است که با اعمال تغییر در تنظیمات دوربین، لذت کار با جلوههای ویژه را تجربه کنید. در ادامه روش عکاسی لانگ اکسپوژر توصیف شده است. هدف این تصویر (تنظیمات f/1.4، پنج ثانیه، ISO 640)، عکاسی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - از سوژهی ثابت در میان رودخانهی متحرک بوده است. برای ثبت این عکس از سه پایه استفاده شده است زیرا استفاده از سهپایه برای عکاسی به روش - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - لانگ اکسپوژر نتایج بهتری را بهدنبال دارد. همچنین میتوانید دوربین خود را روی زمین بگذارید و بهصورت ثابت عکاسی کنید.
مدل - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - به صورتی قرار گرفته است که گویی در زمان بیحرکت مانده است. در این شرایط مدل باید به مدت ۵ ثانیه نفس خود را نگه دارد و از هرگونه وسوسهی حرکت یا حتی پراندن مگس خودداری کند. برای جلوگیری از لرزش ناشی از فشرده شدن دکمهی شاتر میتوانید از تایمر - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - یا - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - ریموت اکسترنال استفاده کنید.
اگر بهدنبال ثبت پرترهای نرم زیر نور خورشید هستید و در عین حال میخواهید به شیوهی لانگ اکسپوژر عکاسی کنید میتوانید از فیلتر ND (تراکم طبیعی) برای خنثیسازی نور ورودی به - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - لنزها استفاده کنید. به این صورت لنز مثل عینک آفتابی عمل کرده و نور ورودی را تا اندازهای مسدود میکند سپس میتوانید از گشادگی دیافراگم پائین و سرعت شاتر دلخواه موردنیاز استفاده کنید.
تصویر زیر به شیوهی لانگ اکسپوژر در نور روز ثبت شده است (تنظیمات f/5، سرعت شاتر: ۱.۳ ثانیه، ISO 100). با توجه به سرعت پائین شاتر - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - از بیحرکت بودن مدل مطمئن شوید. مشاهده میکنید که صخره در فوکوس قرار دارد درحالیکه تمام عناصر دیگر در حالت موشن بلور نرم قرار گرفتهاند. اگر امواج کمی سریعتر حرکت میکردند موشن بلور افزایش - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - مییافت. برای رسیدن به جلوهی دلخواه، سرعت شاتر را تنظیم کنید و سپس متناسب با آن تنظیمات نور - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - را انجام - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - دهید.
حتی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - در صورت استفاده از فلش در سناریوهای کمنور، میتوان با تنظیمات مناسب به جلوهی لانگ اکسپوژر رسید. فرض کنید در مراسم ازدواج هستید و میخواهید با جلوهی باریکههای نور حس هیجان را منتقل کنید. معمولا برای کنترل نور محیطی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - لازم است سرعت شاتر را پائین بیاورید (برای مثال ۵/۱). با LCD دوربین میتوانید نور محیطی را اندازهگیری کنید.
در مرحلهی - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - بعد برای کنترل بوکه، میتوانید گشادگی دیافراگم را روی یک مقدار میانگین تنظیم کنید (برای مثال f/5.6 – f/8). معمولا هدف - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - از چنین عکسهایی ثبت واضح افراد است بنابراین نیازی به بوکهی شدید نیست. در این حالت میتوانید اشیای بیشتری را در فوکوس قرار دهید. در این عکس به دلیل استفاده از فلش، ایزو در پائینترین مقدار قرار گرفته است. بعد - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - از فشردن کلید شاتر اگر مچ دوست خود را کمی بچرخانید میتوانید همزمان با فریز کردن سوژهها در نور حرکت ایجاد کنید.
در تصویر زیر (تنظیمات: f/5، ۱.۵ ثانیه، iso 100) عکاس از فلش اکسترنال همراهبا - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - ریموت و همچنین یک لنز ۲۰ میلیمتری استفاده کرده است. برای ثبت سوژه لازم نیست در ویوفایندر نگاه کنید همچنین میتوانید با فلش آن را فریز کنید، با کند کردن سرعت شاتر هم میتوانید حرکت را همراهبا - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - نور محیطی ثبت کنید.
در عکاسی حالت Manual همیشه - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - مطمئن شوید تنظیمات - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - ISO روی کمترین مقدار تنظیم شده است، سپس سوژه و روش عکاسی را انتخاب کنید. از همان ابتدا دربارهی میزان تار شدن یا فریز شدن سوژه در تصویر تصمیمگیری کنید. زمانیکه با تنظیمات آشنا شدید، سعی کنید حالتهای Auto - تعمیرات سولاردام پاناسونیک تهرانسر - را انتخاب کنید و عملکرد آنها را بسنجید.