پلی استیشن سونی یکی از موفقترین کنسولهای بازیهای ویدیویی تاریخ به شمار میرود. این دستگاه بیش از دو برابر سوپر نینتندو و دوبرابر فروش جهانی نینتندو 64 محبوب، در دنیا به فروش رسید.
نگاهی به اتفاقات تاریخی که باعث شد پلی استیشن تبدیل به یکی از برترین کنسولهای تاریخ شود -آن هم در تولد بیست - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - و چهار سالگی این دستگاه دوست داشتنی- خالی از لطف نیست. البته در این - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - مطلب میخواهیم به نکاتی تاریخی اشاره کنیم که احتمالا پیش از این از آنها مطلع نبودید. این مطلب را از دست ندهید.
«کن کوتاراگی» - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - رهبر تولید کنسول پلی استیشن، کسی بود که با طراحی چیپ صدا، بهترین کیفیت صدای ممکن را برای SNES به ارمغان آورد. او به صورت سری و مخفیانه روی طراحی این تراشه کار میکرد و حتی شرکت سونی هم از این موضوع خبر نداشت. کوتاراگی بعد از تماشای بازی کردن دخترش با نینتندو فمیکام یا NES به دنیای بازیهای ویدیویی علاقمند شده بود.
وقتی سونی از این موضوع با خبر شد، کوتاراگی فاصلهی زیادی با اخراج شدن نداشت، اما مدیرعامل وقت شرکت ژاپنی «نوریا اوگا» از فعالیتهای کوتاراگی رضایت داشت و به وی اجازه داد تا در شغلش - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - ابقا شود، اما پروژهی شخصی خود که تولید کارت صدا بود را زیر نظر سونی پیش ببرد.
بعد از کار فوق العادهی کوتاراگی روی کارت - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - صدای SNES، پروژهی بعدی نینتندو و سونی یک کنسول سی دی خور برای بازیهای ویدیویی بود. بخشی از این قراداد - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - به - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - سونی اجازه میداد تا کنسول تولید شده هم - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - بتواند به اجرای برخی بازیهای SNES بپردازد و هم اینکه برخی بازیهای اضافه را با استفاده از سی دی اجرا کند. سونی برای تولید بازیهای دیگر اختیار تام داشت.
نینتندو نسبت به این قرارداد ایمان قلبی نشان نداد. به همین دلیل به صورت مخفیانه معملاتی با شرکت فیلیپس به انجام رساند. قرارداد با فیلیپس و لغو قرارداد با سونی، درست یک روز بعد از معرفی کنسول نینتندو پلی استیشن اتفاق افتاد و مدیرعامل سونی، «اوگا» از این موضوع به عنوان یک خیانت بزرگ یاد کرد.
بعد از آنکه نینتندو پایبندی خود به قرارداد را از بین برد، مدیران سونی قصد داشتند هرگونه فعالیت در حوزهی بازیهای ویدیویی را متوقف کنند. اما کوتاراگی اصرار داشت که این پروژه میتواند ادامه پیدا کند و تبدیل - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - به کنسولی اختصاصی برای سونی شود.
از طرفی دیگر، کارما جلوی پیش روی نینتندو را گرفت. فیلیپس هرگز به قرارداد خود پایبند نماند و هرگز بخش سی دی - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - خور را به کنسول اضافه نکرد. اما بخشی - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - از این قرارداد به آنها اجازه میداد تا برخی بازیهای نینتندو را برای کنسول CDI خود عرضه کنند. این موضوع منجر به تولید بازیهای افتضاحی مثل هتل ماریو، Link: The faces of Evil و Zelda's Adventure شد. بازیهایی که آنقدر بد بودند که حتی - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - تا امروز هم نینتندو حاضر نیست وجود این بازیها را تایید کند.
اما پلی استیشن تولید سونی، فوق العاده بود. کوتاراگی به خوبی - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - تشخیص داده بود که چند ضلعیهای سه بعدی، آیندهی دنیای بازیها را رقم خواهد زد.
در آن زمان پلی استیشن رقیبی مثل سگا ساترن در مقابل خود میدید. اما از هر لحاظ تکنولوژی مورد استفاده - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - توسط سونی - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - قویتر بود و از همه - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - مهمتر، پلی - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - استیشن ۱۰۰ دلار ارزان قیمتتر از سگا ساترن وارد بازار - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - شده بود.
حالا شاید بد نباشد تا نگاهی گذرا - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - به تاریخچهی کنترلر دوست داشتنی پلی استیشن - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - داشته باشیم. «تئیو گوتو» طراح کنترلرهای معروف پلی استیشن، علامتهای روی کنترلرهای قدیمی را تغییر داد و برای همهی این تغییرات دلایل خاص خودش را داشت.
علامت مثلث قرار بود نشان دهندهی گسترهی دید باشد، مربع به معنای نمایش یک صفحهی کاغذ بود که منوها را نمایش میداد، در حالی که X و O برای تایید یا لغو طراحی شده بودند. چند طراحی دیگر برای کنترلرهای پلی استیشن را میتوانید در ادامه مشاهده کنید:
البته تعدد طراحیها تنها مربوط به کنترلر پلی استیشن نبود. لوگوی پلی استیشن هم از بین گزینههای بسیار زیادی مورد تایید سونی قرار گرفت. لوگوی دوست داشتنی که امروز آن را مشاهده میکنیم از بین گزینههای زیر انتخاب شده است:
البته نباید فراموش کرد که این عناوین و بازیها هستند که یک کنسول موفق را مشخص مینمایند. موضوعی که در گذشته سونی به خوبی به آن توجه داشت. مبلغ قرارداد مشخص شده توسط سونی آنقدر پایین بود که شرکتهای - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - زیادی برای امضای قرارداد با شرکت ژاپنی پا پیش میگذاشتند. این موضوع باعث شد تا حدود ۳۰۰ پروژه بازی برای پلی استیشن، پیش از عرضهی رسمی کنسول کلید بخورد.
یکی از معروفترین استودیوها SquareSoft بود که قرارداد انحصاری خود با نینتندو را لغو کرد و به خاطر هزینههای کمتر و به صرفه بودن استفاده از مزایای پلی استیشن، با سونی قرارداد به امضا - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - رساند. در سال ۱۹۹۷، سونی حتی بهتر از گذشته عمل کرد و با عرضهی NetYaroze - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - -نسخهی مشکی رنگ و ریجن آزاد پلی استیشن- به همه اجازه داد تا به راحتی و با استفاده از کامپیوترهای خانگی به تولید بازیهای خود بپردازند.
اما موفقیت اصلی پلی استیشن زمانی اتفاق - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - افتاد که این کنسول، با حضور رقیب قدرتمندی همچون N64، موفق شد - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - به اولین کنسول تاریخ تبدیل شود که - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - به فروش ۱۰۰ - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - میلیون واحدی در دنیا میرسد.
موضوع جالب دیگری که شاید پیش از این نمیدانستید این است که مرد چند ضلعی که در پلی استیشن آل استارز مشاهده شده بود، قرار بود تبدیل به سمبل پلی استیشن شود تا - تعمیرات جارو برقی الکترو لوکس در شهر ساوه استان مرکزی - قدرتهای سه بعدی پلی استیشن را به نمایش بگذارد.
اما کوتاراگی از این طراحی به شدت ناراضی بود. به همین دلیل طراحی یاد شده به سرعت جای خود را به دیگر شخصیتهای معروف بازیهای پلی استیشن نظیر PaRappa و Crash Bandicoot داد.