یک بازی ادونچر (ماجرایی) که توسط خطرناکترین هوش مصنوعی جهان ساخته شده باشد چه شکل و شمایلی دارد؟ - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - یک دانشجوی فارغ التحصیل علوم عصبی اینجاست تا به ما در رسیدن - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - به پاسخ این پرسش کمک کند.
اوایل سال جاری میلادی، OpenAI، استارتاپی فعال در زمینه هوش مصنوعی که زمانی ایلان ماسک اسپانسرش بود، ربات تولیدکننده متونی ساخت که خطرناکتر از آن بود که به صورت عمومی در دسترس قرار بگیرد. این ربات GPT-2 نام گرفت و الگوریتمش جوری طراحی - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - شده بود که قادر - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - به تولید متونی آنقدر انسانی باشد که به راحتی بتواند خودش را - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - به جای یک - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - شخص واقعی جا بزند. برای مثال کافی بود بخش ابتدایی یک مقاله در روزنامه را به او بدهید و خودش مابقی را تکمیل میکرد و حتی نقل قولهایی خیالی در آن میآورد. نتیجه نهایی، رباتی بود که نقش تست تورینگ را برای جهان آکنده از اخبار کذب در سال ۲۰۱۹ ایفا میکرد.
البته که مثل هانیبال لکتر یا جوکر هیث لجر یا هر شخصیت منفی درست و حسابی دیگری، چندان طول نکشید تا GPT-2 بالاخره از زندانش فرار کند. ظرف چند ماه، ورژنی از این ربات راهش را به فضای مجازی باز کرد (و قادر به کار با آن در اینجا هستید). این ربات حالا فونداسیون یک بازی ماجرایی متنی که توسط نیتن وایتمور، دانشجوی فارغ التحصیل رشته علوم عصبی در - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - دانشگاه نورثوسترن ساخته میشود را فراهم کرده است.
ساخته شده بر مبنای بستر شبکه عصبی قابل پیشبینی GPT-2، بازی GPT Adventure وعده بازنویسی داستان را پس از هر بار - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - تجربهاش میدهد. این بازی، تجربهای دائماً در حال تغییر است که به بازیکن اجازه میدهد در حدود جهانی که توسط یک هوش مصنوعی فراری ساخته میشود، هرکاری که میخواهد انجام دهد.
و میدانید نکته جذاب چیست؟ اینکه از زمانی که سارا و جان کانر با یک ترمیناتور وارد همکاری شدند تا با اسکاینت بجنگند، سر و کله زدن با خطرناکترین هوش مصنوعی جهان تا این حد لذتبخش نبوده است.
وایتمور، دانشجوی علوم عصبی دانشگاه نورثوست میگوید: «GPT-2 اساساً یک الگوریتم شدیداً قدرتمند در زمینه پیشبینی متون است. مقداری متن به آن میدهید و تلاش میکند بخشهای بعدی مطلب را پیشبینی کند. این واقعاً برای یک بازی ماجرایی متنی مناسب است. میتوانید لوکیشن فعلی بازیکن و فعالیتهایش را به ربات بدهید [برای مثال] "به شرق برو" – و سپس از GPT-2 میخواهید که - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - متن بعدی را پیشبینی کند که در واقع پیامد آن عمل است. بعد بازیکن کاری دیگر انجام میدهد و به این ترتیب، شما - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - یک بازی خواهید داشت».
در بازی GPT Adventure، جهان متنی بازی توسط پیشگوییهای GPT-2 خلق - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - میشود. - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - این یعنی به جای اینکه مجموعهای از - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - اتاقها و هیولاها از پیش برنامهنویسی شوند، بازی با قرار دادن کاراکتر شما در یک لوکیشن آغاز میشود و سپس با استفاده از هوش مصنوعی، مشخص میگردد که در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد.
برای تبدیل کردن GPT-2 به خطرناکترین دانجن مستر جهان (اصطلاحی که عمدتاً در بازی دانجنز اند دراگنز برای توصیف نقش کسی که خدای بازیست استفاده میشود)، وایتمور کارش را با جمعآوری رونوشت کاربرانی آغاز کرد که بازیهای Zork و Colossal Cave Adventure را تجربه میکنند. این بازیهای ماجرایی متنی، - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - در اواسط دهه ۱۹۷۰ و برای بستر PDP-10 ساخته شدند؛ کامپیوتری با ابعادی هماندازه یک یخچال و به مراتب ضعیفتر از دیوایسهایی که امروز اکثر ما در جیبمان حمل میکنیم. یکی از منابع الهام اصلی هم او - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - Mind Game بود که در رمان Ender’s Game نوشته اورسن اسکارت کارد، یک بازی خیالی است که به صورت بلادرنگ توسط هوش مصنوعی ساخته میشود.
«[برای ساخت بازی، لازم بود] GPT-2 را طوری - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - تربیت کنم که قادر به تولید متونی شبیه به رونوشتهای بازی باشد. این کار با استفاده از الگوریتمی انجام میشود که به صورت خودکار، پارامترهای درونی GPT-2 را تنظیم میکند تا متنی که تولید میشود، شبیه به متن یکی از آن بازیهای ماجرایی متنی باشد. این کار به GPT-2 اجازه میدهد که مکانیکهای بازیهای ماجرایی متنی را یاد بگیرد؛ چیزهایی مانند اینکه "وقتی بازیکن میگوید به شرق نگاه کن، چیزی را در شرق او توصیف کن".»
نتیجه نهایی چیزیست که از نظر ظاهر و گیمپلی شباهت زیادی به بازیهای ماجرایی متنی و کهنسالی دارد که از روی آنها الگوبرداری کرده است؛ - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - همان عناصر و مکانیکهای ساده گیمپلی هم به - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - قوت خود باقی ماندهاند. وایتمور میگوید که البته در این مسیر مجبور به اعمال چند تغییر بوده است. «حتی با تمام اینها، GPT-2 گاهی اشتباه میکند و مثلاً از یاد میبرد که بازیکن در کجا قرار دارد. بنابراین یکسری کد که به صورت دستی نوشته شدهاند - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - وجود دارد که مشکلات رایج را اصلاح کرده و GPT Adventure را قابل - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - بازیتر - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - میکنند.»
حداقل از ظواهر امر برمیآید که بازی نهایی بسیار ساده است. بازی روی مرورگر شما اجرا میشود (راهنماییهایی ساده برای اجرای آن را میتوانید اینجا بیابید) و برخلاف بازی - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - ذهنی رمان Ender’s - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - Game، هیچ گرافیگی وجود ندارد. وایتمور میگوید - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - «سعی کردم با استفاده از شبکه عصبی، تصاویری را - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - به صورت خوکار و براساس توضیحات ارائه شده تولید کنم که به نتایجی عجیب منتهی شد». با این حال، GPT Adventure هنوز یک محصول کامل - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - نیست.
GPT Adventure تجربهای سرگرمکننده است، اما همینطور پر از تصنعات کلامی که وقتی مردم از هوش مصنوعی برای تولید متنی جدید مانند یک فصل - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - دیگر از رمان گیم آو ترونز استفاده میکنند اتفاق میافتد. اگر با بازیهایی که منبع اصلی خروجی نهایی بودهاند آشنا باشید، میتوانید تشخیص دهید که برخی ایدهها و مفاهیم از کجا برداشته شدهاند و چطور به روشهایی تازه و عجیب در هم آمیختهاند.
اما واقعاً این بازی به چیزی شگفتانگیز اشاره دارد: - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - این - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - یک سند دیگر است بر اینکه ماشینها، تا مقادیر مشخصی قادر به بروز خلاقیت هستند. - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - اگرچه - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - منطق چیزی نیست که ثباتی دائمی داشته باشد، بازیکنان - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - میتوانند هر دستوری به بازی بدهند و در بسیاری از موارد، هوش مصنوعی فرمانبرداری کرده و سعی میکند گام بعدی را خلق کند.
«از منظر گیمپلی، نکته جالب اینست که - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - بازی میتواند کاملاً لایتناهی باشد و اساساً میتوانید هرکاری که میخواهید انجام دهید». وایتمور ادامه میدهد «من ورژنی از بازی را تست کردم که در آن به جای یک غار، مشغول گشت و گذار در ایستگاهی فضایی هستید. میتوانم بگویم "سنگ بخور" یا "از گوسفند سواری بگیر" و بازی صرفاً سعی میکند بفهمد باید در ادامه چه اتفاقی بیفتد. شما میتوانید تمام این کارهای عجیبی را انجام دهید که هیچکس حاضر به برنامهنویسیشان نیست، چون GPT-2 آنقدر دانش مبتنی بر "عقل سلیم" - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - دارد که بتواند با هرچیزی به شکلی واقعگرایانه کنار بیاید».
«به نظرم به شکلی کاملاً ابتدایی خلاق است. هوش مصنوعی نکاتی را از - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - بازیهای ماجرایی قدیمی برمیدارد و بهگونهای آنها را کنار یکدیگر قرار میدهد که هر بار به چیزی جدید و جالب و متفاوت تبدیل میشود. اما اینطور نیست که - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - یک پیرنگ داستانی - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - کلی یا ایدهای نوآورانه خلق کند. خلاقیت اشکال بسیار متنوعی دارد و به نظرم در حال انجام یکی از آن اشکال است: ساخت محیطهای بدیع، اما نه به شکل دیگری که میشود ساخت یک پیرنگ داستانی ترغیبکننده برای یک بازی».
در غاییترین حالت، - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - درست همانطور که بازیهای ماجرایی متنی صرفاً یک گام در پروسهای بودند - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - که به بازیهای سهبعدی و پیشرفته - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - امروزی منتهی شدند (و همینطور هم به پیشرفت ادامه میدهند)، GPT Adventure هم نقطه عطف دیگری در پیشرفت هوش مصنوعی است. اما این یک نقطه عطف بسیار هیجانانگیز است و همانطور که وایتمور اشاره میکند، این حقیقت که چنین ابزارهایی به صورت عمومی در دسترس - تعمیرات تلویزیون هایسنس در شهر چالوس استان مازندران - هستند باعث میشود همهچیز سرگرمکنندهتر شود.
«یکی از نکات باحال در این باره، آن است که ابزارهای عمومی زیادی مانند GPT-2-Simple و Google Colaboratory [بخوانید محیط نوتبوک گوگل که اپلیکیشنها را در فضای ابری اجرا میکند] در دسترس قرار دارد که باعث میشوند انجام چنین کارهای خلاقانهای با هوش مصنوعی واقعاً آسان باشد.»